Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Akcesorická = o případu již byla nějak rozhodnuto (rozhodnutí
nezáviselo na přezkoumání ústavnosti), přezkoumání nastává až po
rozhodnutí
• Konkrétní = rozhodnutí daného případu je uděláno podle zhodnocení
ústavnosti použitého zákona
Řízení o souladu mezinárodních smluv
c.
o
Kontrola – preventivní
o
Rozdíl: zatím co se kontrola provádí u právního předpisu, který je platný (když platný
ještě nebo už není, návrh je nepřípustný), mezinárodní smlouva ještě platná není –
kontrola se provádí před ratifikací smlouvy, tak v čase, kdy není součástí platného
práva
o
Návrh může podat
Komora Parlamentu
Skupina více jak 1/5 poslanců či 1/5 senátorů
Prezident republiky
o
Účastníci
Navrhovatel + Parlament, prezident a vláda
o
ÚS posuzuje soulad obsahu smlouva a ústavního pořádku
o
když je nesoulad, vysloví ÚS nález, kde uvede, se kterým ustanovením ústavního
pořádku je smlouva v rozporu – nález brání její ratifikaci, dokud nebude nesoulad
odstraněn
Ústavnost ústavních předpisů
d.
o
Je velký problém, co se týče přezkumu ústavních zákonů – není zde hraniční orgán
o
V Ústavě není výslovně uvedeno, že ÚS má pravomoc rozhodovat o ústavnosti
ústavních předpisů (není zmínka o pravomoci zrušit ústavní zákony v čl. 87, odst. 1)
o
ÚS je výslovně uvedeno pouze, že ÚS má pravomoc rozhodnout, zda byl právní
předpis (tedy i ústavní zákon) schválen ústavně právním postupem – např. příslušnou
kvalifikovanou většinou
o
Na druhou stranu ale zde existuje materie, která se může interpretovat jako ústavní
jádro = množina ustanovení, která mají imperativ nezměnitelnosti (čl. 9 odst. 2
Ústavy = podstatné náležitosti demokratického právního státu)