Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Řízení o právnosti právních předpisů před ÚS
a.
o
Při řízení před ÚS platí obecná pravidla (viz otázka č. 81)
o
Aktivně legitimovaný k podání návrhu (§64 ZÚS)
Na zrušení zákona (nebo jeho jednotlivých ustanovení) – prezident, vláda (za
zvláštních okolností), více jak 1/5 poslanců a 1/5 senátorů, senát ÚS, plénum
ÚS, obecný soud, ten, kdo podal ústavní stížnost
• Protiústavní zákon chápeme jako zákon v rozporu s ústavním
zákonem i mezinárodní smlouvou
Na zrušení jiného právního předpisu
o
Lhůta na podání návrhu – není stanovená
-
Navrhovatelé zrušení zákona
o
Prezident republiky
Nepodléhá kontrasignaci (není to rozhodnutí)
Rozdíl s vetem: veto – může z jakéhokoliv důvodu × návrh k ÚS pouze
z důvodů přezkoumání ústavnosti
o
Vláda
Když mezinárodní soud shledá, že byl zásahem orgánu veřejné moci porušen
závazek vyplývající z mezinárodní smlouvy (včetně narušení práv a svobod) a
když takový zásah vyplývá z nějakého platného právního předpisu, nelze-li
sjednat nápravu jinak (takže ne jako prezident pokaždé, když se jí zdá zákon
protiústavní)
o
41 poslanců a 17 senátorů
Nemusí být zastoupeni advokátem
V okamžiku návrhu musí být všichni ve funkci
o
Senát ÚS
Ohledně zákona, jehož uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem
ústavní stížnosti, a který se tím pádem jeví jako protiústavní
Řízení o stížnosti se přeruší, dokud se nevyřeší ústavnost právnost zákona
o
Plénum ÚS
Ohledně zákona, jehož uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem