Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
splněna je dán tím, že ÚS posuzuje rozhodnutí soudu ve správním soudnictví, ve kterém
soudy kromě jiného posuzují zákonnost správních rozhodnutí, tj. podle stavu, který tu byl v
době rozhodování správního orgánu (§ 75 odst. 1 s.ř.s.). Přezkoumává-li následně ÚS
rozhodnutí správního soudu, musí i on nutně vycházet z takto vymezeného časového
hlediska.
18. 5 As 39/2009 NSS „z textu ustanovení § 7 odst. 1 zákona o nabývání a pozbývání státního
občanství dovozovat, že k podmínkám zde uvedeným může připojovat podmínky další,
v textu zákona neuvedené, jak by vyplývalo z absolutizace významu slovesa „lze“. Takové
volné rozšiřování podmínek udělení státního občanství úvahou správního orgánu nad
rámec zákona by právě bylo libovůlí. Ani při výkladu ustanovení § 7 odst. 1 zákona
č. 40/1993 Sb. proto není možno považovat výčet pěti podmínek za pouze demonstrativní,
umožňující jejich rozšíření na základě volné úvahy žalovaného; naopak se jedná o výčet
taxativní, rozšiřitelný jedině na základě jiného výslovného zákonného ustanovení, za jaké lze
považovat např. zohlednění bezpečnostních zájmů státu, které je žalovanému uloženo v § 10
odst. 3 předmětného zákona.
19. Usnesení II. ÚS 664/06 – občanství není nárokovatelné
23. Nabývání a pozbývání státního občanství ČR.
-
40/1993 Sb. o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky
Nabývání
a.
•
§ 3 narození (naturální) – filiace
•
derivativní způsob nabytí (ius sanquinis)
•
jeden z rodičů je občan ČR
•
originární (ius soli)
•
narodí-li se bezdomovcům na území ČR
•
§ 3a osvojení – adopce