Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod - výpisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- vydávání aktů sekundárního práva přísluší Radě, Evropskému parlamentu a Komisi; řádný (návrh Komise a spolurozhodování Rady a Evropským parlamentem, Rada pak rozhoduje kvalifikovanou většinou, viz dále) nebo zvláštní postup (méně častý, na návrh Komise Rada rozhoduje sama, a to jednomyslně, další orgány jsou pouze konzultovány)

- odůvodnění – v preambuli, užitečné zejména při výkladu, zahrnuje okolnosti aplikace SFEU apod.
- číslování – u nařízení první číslo (jako u českých právních předpisů), u směrnic a rozhodnutí naopak
- vyhlášení a publikace – v Úředním věstníku EU (u nařízení), směrnice a rozhodnutí notifikací adresátům (jejich publikace ve věstníku nepovinná, v praxi však směrnice všechny)
- platnost dána buďto aktem samotným nebo v okamžiku notifikace adresátům (u rozhodnutí)

- mezery v unijním právu zaplňují soudy svou judikaturou, přičemž vychází z tzv. obecných zásad → jejich zdrojem zřizovací smlouvy a právní řády (zejména Ústavy) členských států

- z hlediska závaznosti aktů aplikace práva (rozhodnutí soudů) jim nelze přisoudit precedenční charakter (pouze individuální, nikoliv normativní závaznost), mají však směrodatnou funkci → posláním Evropského soudního dvora není jen aplikace práva, ale i dohled nad jeho dodržováním (při výkladu a provádění smluv) → národní soudy jsou tak povinny respektovat rozhodnutí ESD → obecná závaznost nevyplývá z (neexistujícího) precedenčního charakteru, ale z povinnosti správné aplikace unijního práva

Vynucování práva EU
- upravuje čl. 258 – 260 SFEU
- nejčastěji opomenutí notifikace o implementaci nebo její úplné opomenutí
- porušit může členský stát (jeho orgán) či jakákoliv nestátní organizace jím kontrolovaná
- neuznává se argument vyšší moci či že jinému státu porušení prošlo

- kontrola Komise → zjištění porušení ze strany jednotlivce (zdroj s označením P) či vlastních zdrojů (sledování implementace, tisku, judikatury; písmeno B) → snaha o zjištění skutkového stavu prostřednictvím korespondence → výstražný dopis (identifikace domnělého porušení), lhůta 2 měsíce pro odpověď, zápis do rejstříku porušení unijního práva (vede Komise) → připomínky státu třeba poskytnout i po skončení lhůty, odůvodnění/popření/slib brzké nápravy → v případě nespokojení odůvodněné stanovisko (stejná funkce jako rozhodnutí, není právně závazné), zde se vyřídí 70% všech porušení

- Komise může podat žalobu k SD (když stát nerespektuje odůvodněné stanovisko) → SD rozhoduje rozsudkem, ten závazný, pouze však stanovuje, co bylo porušeno a jak (žádné další lhůty) → v případě opětovného mamvpičismu další odůvodněné stanovisko → další rozsudek a pokuta
→ paušál (jednorázová, plní i zastrašující funkci → i když stát vše napraví, může mu ji SD uložit)
→ penále (periodická, ve stanovených intervalech → co půl roku, rok,…)
→ kombinace obou

Témata, do kterých materiál patří