Praktikum - 2. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
podle nařízení EP a Rady (EU) č. 211/2011 o občanské iniciativě musí podepsané osoby pocházet nejméně z jedné čtvrtiny členských států
nařízení dále stanovuje minimální počet podepsaných osob na členský stát tak, že tento počet odpovídá počtů členů EP volených v daném státě × 750
za ČR je to 16 500 osob
nařízení také vymezuje postup při organizování sběru podpisů a vyřizování iniciativy ze strany Komise
občanskou iniciativou ovšem není narušeno výsadní postavení Komise, neboť ta není iniciativou vázána – musí se návrhem pouze zabývat a odůvodnit, proč určitá opatření hodlá/nehodlá učinit
každý návrh legislativního aktu musí být postoupen vnitrostátním parlamentům všech členských států
vykonávají dohled nad dodržováním zásady subsidiarity
mají možnost vyjádřit svůj postoj k navrženému legislativnímu aktu – lhůta je 8 týdnů
v případě, že třetina parlamentů (každý parlament disponuje dvěma hlasy) vysloví námitky vůči návrhu, je orgán, který ho předložil, povinen vzít tyto námitky na zřetel a zvážit, jestli návrh zachová, změní nebo stáhne („právo žluté karty“)
pokud se proti návrhu Komise postaví nejméně prostá většina parlamentů a Komise rozhodne o zachování návrhu, musí to náležitě odůvodnit
postoj národních parlamentů a Komise se pak společně s návrhem předává EP a Radě
„dvousložkový“ unijní normotvůrce musí zohlednit obě názorové alternativy
a musí se vypořádat s předloženými návrhy při přijímání aktu („právo oranžové karty“)
čl. 81 odst. 3 SFEU – speciální případ blokační pravomoci vnitrostátních parlamentů
každý vnitrostátní parlament může svým nesouhlasem zablokovat přijetí rozhodnutí určující ty aspekty rodinného práva s mezinárodním prvkem, které mohou být předmětem aktů přijatých řádným legislativním postupem („právo červené karty“)
přijímání aktů náleží většinou Radě a EP
postavení Rady a EP se liší podle toho, jaký typ legislativního postupu je pro přijetí konkrétního aktu vyžadován
můžou být rovnocenní nebo může jeden dominovat
většina legislativních aktů je dnes přijímána společným postupem
od účinnosti Lisabonské smlouvy je označován jako řádný legislativní postup (v minulosti označováno jako procedura spolurozhodování)
postavení je v rámci této procedury rovnocenné
Parlament může v procesu přijímání aktu navrhovat změny jeho ustanovení nebo vyjádřit nesouhlas
Rada nemá možnost přehlasovat názor EP = absolutní právo veta EP
v případě odlišných názorů může být akt přijat pouze konsenzem (ustanovován tzv. dohadovací výbor – složený z členů Rady i EP)
zvláštní legislativní postup
případy, kdy akt přijímá EP za účasti Rady nebo Rada za účasti EP
možné dvě kategorie postupu:
procedura souhlasu
EP ani Rada nezasahují do podoby aktu, avšak mají právo zabránit přijetí konkrétního návrhu vyjádřením svého nesouhlasu