Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 2. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • podle nařízení EP a Rady (EU) č. 211/2011 o občanské iniciativě musí podepsané osoby pocházet nejméně z jedné čtvrtiny členských států

    • nařízení dále stanovuje minimální počet podepsaných osob na členský stát tak, že tento počet odpovídá počtů členů EP volených v daném státě × 750

      • za ČR je to 16 500 osob

    • nařízení také vymezuje postup při organizování sběru podpisů a vyřizování iniciativy ze strany Komise

  • občanskou iniciativou ovšem není narušeno výsadní postavení Komise, neboť ta není iniciativou vázána – musí se návrhem pouze zabývat a odůvodnit, proč určitá opatření hodlá/nehodlá učinit

  • každý návrh legislativního aktu musí být postoupen vnitrostátním parlamentům všech členských států

    • vykonávají dohled nad dodržováním zásady subsidiarity

    • mají možnost vyjádřit svůj postoj k navrženému legislativnímu aktu – lhůta je 8 týdnů

    • v případě, že třetina parlamentů (každý parlament disponuje dvěma hlasy) vysloví námitky vůči návrhu, je orgán, který ho předložil, povinen vzít tyto námitky na zřetel a zvážit, jestli návrh zachová, změní nebo stáhne („právo žluté karty“)

    • pokud se proti návrhu Komise postaví nejméně prostá většina parlamentů a Komise rozhodne o zachování návrhu, musí to náležitě odůvodnit

  • postoj národních parlamentů a Komise se pak společně s návrhem předává EP a Radě

    • „dvousložkový“ unijní normotvůrce musí zohlednit obě názorové alternativy

    • a musí se vypořádat s předloženými návrhy při přijímání aktu („právo oranžové karty“)

  • čl. 81 odst. 3 SFEU – speciální případ blokační pravomoci vnitrostátních parlamentů

    • každý vnitrostátní parlament může svým nesouhlasem zablokovat přijetí rozhodnutí určující ty aspekty rodinného práva s mezinárodním prvkem, které mohou být předmětem aktů přijatých řádným legislativním postupem („právo červené karty“)

  • přijímání aktů náleží většinou Radě a EP

    • postavení Rady a EP se liší podle toho, jaký typ legislativního postupu je pro přijetí konkrétního aktu vyžadován

      • můžou být rovnocenní nebo může jeden dominovat

    • většina legislativních aktů je dnes přijímána společným postupem

      • od účinnosti Lisabonské smlouvy je označován jako řádný legislativní postup (v minulosti označováno jako procedura spolurozhodování)

      • postavení je v rámci této procedury rovnocenné

      • Parlament může v procesu přijímání aktu navrhovat změny jeho ustanovení nebo vyjádřit nesouhlas

      • Rada nemá možnost přehlasovat názor EP = absolutní právo veta EP

      • v případě odlišných názorů může být akt přijat pouze konsenzem (ustanovován tzv. dohadovací výbor – složený z členů Rady i EP)

    • zvláštní legislativní postup

      • případy, kdy akt přijímá EP za účasti Rady nebo Rada za účasti EP

      • možné dvě kategorie postupu:

        • procedura souhlasu

          • EP ani Rada nezasahují do podoby aktu, avšak mají právo zabránit přijetí konkrétního návrhu vyjádřením svého nesouhlasu

  • Témata, do kterých materiál patří