Praktikum - 2. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
doporučení a stanoviska
nejsou právně závazná
instituce EU díky nim mohou nabízet řešení určitých situací nebo vyjadřovat své postoje
nemohou být zdrojem práv a povinností pro žádné adresáty
ale platí, že aplikační orgány (soudy) mají povinnost přihlížet k jejich textu v těch kauzách, ve kterých by mohly sloužit jako určité vodítko pro výklad jiných ustanovení práva Unie či práva členských států (C-322/88 Grimaldi)
Vnitřní hierarchie v rámci sekundární práva EU
další dělení – rozlišení aktů z hlediska způsobů jejich přijímání:
legislativní akty
přijímány legislativním postupem – postupy za účasti Rady a EP
nelegislativní akty s obecnou působností
může přijímat Komise – za předpokladu, že k tomu je zmocněna legislativním aktem
tyto akty mohou doplňovat, případně měnit nepodstatné prvky legislativního aktu
musí být označeny „v přenesené působnosti“
prováděcí akty (čl. 291 SFEU)
označení „prováděcí“ je povinnou součástí
v případech, kdy jsou k provedení právně závazných aktů Unie nutné jednotné podmínky, svěří tyto akty pravomoc vydávat prováděcí akty Komisi a v oblasti Společné zahraniční a bezpečnostní politiky Radě
akty v přenesené působnosti a prováděcí akty bychom mohli přirovnat k podzákonné vnitrostátní legislativě
někdy označovány jako „terciální právo EU“
Tvorba sekundárního práva Evropské unie
každý typ aktů slouží k jiným cílům
nařízení = jednota
směrnice = sbližování
rozhodnutí = řešení konkrétní situace
instituce jsou povinné respektovat text Smluv a zvolit tu formu, kterou konkrétní článek výslovně uvádí
pokud nechává ustanovení volnost výběru, musí být zvolen druh aktu s přihlédnutím k zásadě proporcionality
pro určení toho, o jaký akt se v konkrétním případě jedná, není podstatné označení aktu, ale materiální posouzení jeho obsahu (147/83 Binderer)
s účinností Lisabonské smlouvy došlo ke sjednocení postupů při tvorbě většiny aktů sekundárního práva
na tvorbě sekundárního práva EU se podílí řada institucí Evropské Unie
nejdůležitější je trojice Komise, Rada, EP
ve stanovených případech také Evropská centrální banka, jako konzultační orgány pak Hospodářský a sociální výbor a Výbor regionů
vnitrostátní parlamenty v rámci tvorby dohlížejí na naplňování požadavků zásady subsidiarity
Komise = orgán, který dominuje legislativní iniciativě, neboť legislativní akty mohou být přijaty pouze na návrh Komise (nestanoví-li Smlouvy jinak)
„motor integrace“ = Komise určuje obsah práva EU i vývoj samotné Unie
Komise se účastní unijní normotvorby též jako tvůrce aktů v přenesené působnosti a prováděcích aktů
institut občanské iniciativy
od účinnosti Lisabonské smlouvy
čl. 11 odst. 4 SEU – milion občanů EU z podstatného počtu členských států může vyzvat Komisi, aby předložila vhodný návrh