Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 2. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

doporučení a stanoviska

  • nejsou právně závazná

  • instituce EU díky nim mohou nabízet řešení určitých situací nebo vyjadřovat své postoje

  • nemohou být zdrojem práv a povinností pro žádné adresáty

  • ale platí, že aplikační orgány (soudy) mají povinnost přihlížet k jejich textu v těch kauzách, ve kterých by mohly sloužit jako určité vodítko pro výklad jiných ustanovení práva Unie či práva členských států (C-322/88 Grimaldi)

Vnitřní hierarchie v rámci sekundární práva EU

  • další dělení – rozlišení aktů z hlediska způsobů jejich přijímání:

    • legislativní akty

      • přijímány legislativním postupem – postupy za účasti Rady a EP

    • nelegislativní akty s obecnou působností

      • může přijímat Komise – za předpokladu, že k tomu je zmocněna legislativním aktem

      • tyto akty mohou doplňovat, případně měnit nepodstatné prvky legislativního aktu

      • musí být označeny „v přenesené působnosti

    • prováděcí akty (čl. 291 SFEU)

      • označení „prováděcí“ je povinnou součástí

      • v případech, kdy jsou k provedení právně závazných aktů Unie nutné jednotné podmínky, svěří tyto akty pravomoc vydávat prováděcí akty Komisi a v oblasti Společné zahraniční a bezpečnostní politiky Radě

  • akty v přenesené působnosti a prováděcí akty bychom mohli přirovnat k podzákonné vnitrostátní legislativě

  • někdy označovány jako „terciální právo EU

Tvorba sekundárního práva Evropské unie

  • každý typ aktů slouží k jiným cílům

    • nařízení = jednota

    • směrnice = sbližování

    • rozhodnutí = řešení konkrétní situace

  • instituce jsou povinné respektovat text Smluv a zvolit tu formu, kterou konkrétní článek výslovně uvádí

  • pokud nechává ustanovení volnost výběru, musí být zvolen druh aktu s přihlédnutím k zásadě proporcionality

  • pro určení toho, o jaký akt se v konkrétním případě jedná, není podstatné označení aktu, ale materiální posouzení jeho obsahu (147/83 Binderer)

  • s účinností Lisabonské smlouvy došlo ke sjednocení postupů při tvorbě většiny aktů sekundárního práva

  • na tvorbě sekundárního práva EU se podílí řada institucí Evropské Unie

    • nejdůležitější je trojice Komise, Rada, EP

    • ve stanovených případech také Evropská centrální banka, jako konzultační orgány pak Hospodářský a sociální výbor a Výbor regionů

    • vnitrostátní parlamenty v rámci tvorby dohlížejí na naplňování požadavků zásady subsidiarity

  • Komise = orgán, který dominuje legislativní iniciativě, neboť legislativní akty mohou být přijaty pouze na návrh Komise (nestanoví-li Smlouvy jinak)

    • „motor integrace“ = Komise určuje obsah práva EU i vývoj samotné Unie

    • Komise se účastní unijní normotvorby též jako tvůrce aktů v přenesené působnosti a prováděcích aktů

  • institut občanské iniciativy

    • od účinnosti Lisabonské smlouvy

    • čl. 11 odst. 4 SEU – milion občanů EU z podstatného počtu členských států může vyzvat Komisi, aby předložila vhodný návrh

Témata, do kterých materiál patří