Praktikum - 2. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Bulharsko a Rumunsko (2007)
Chorvatsko (2013)
další smlouvy o technických otázkách, například:
Úmluva o některých společných orgánech ES
zaveden společný parlament a společný soud pro všechna 3 Společenství
podpis: 25. 3. 1957 v Říme, platnost: 1. 1. 1958
Slučovací smlouva
Smlouva o zřízení jedné Rady a jedné Komise Evropských společenství
podpis: 8. 4. 1965 v Bruselu, platnost: 1. 7. 1967
Rozpočtové smlouvy z let 1970 a 1975
Tvorba primárního práva Evropské unie
primární právo je výsledkem dohody členských států
členské státy nesou hlavní odpovědnost za jeho změny a revize = „páni smluv“
postup přijímání změn primárního práva stanovuje čl. 48 odst. 1 – 5 SEU
dva druhy postupů měnění smluv:
řádný postup
je obecnou formou revize smluv a měl by být užíván pro všechny podstatné zásahy do obsahu primárního práva
může dojít k rozšíření i zúžení pravomocí svěřených Unii
může svým návrhem iniciovat vláda kteréhokoli členského státu, EP nebo Komise
návrh se předkládá Radě, která jej předá Evropské radě – ta rozhoduje o návrhu prostou většinou po konzultaci s EP a Komisí
v případě kladného rozhodnutí svolá předseda Evropské rady Konvent
Konvent = speciální ad hoc těleso, složené ze zástupců národních parlamentů, hlav států nebo předsedů vlád, zástupců EP a zástupců Komise
jeho úkolem je posoudit návrh a vypracovat konsenzuální znění změny primárního práva
Konvent nemusí být svolán v případě změn menšího rozsahu
poté, co Konvent dosáhne konsenzu, svolá předseda Rady konferenci zástupců vlád členských zemí
ta již přijímá text smlouvy měnící primární právo
změny vstoupí v platnost po ratifikaci všemi členskými státy
vyžaduje se zde klasická ratifikace, která probíhá podle pravidel vnitrostátního ústavního práva
zjednodušený postup
má být užíván u méně zásadních otázek, především u změn určitého praktického či technického charakteru
dvě podkategorie:
-
podle čl. 48 odst. 6 SFEU půjde o změny všech nebo části ustanovení třetí části SFEU – upravující vnitřní politiky a činnosti Unie
výrazné omezení, podle kterého tento postup nesmí vést k rozšíření pravomocí svěřených EU
změny by se proto měly dotýkat organizačních a institucionálních otázek nebo vést k určitým vyjasněním
může předložit vláda každého státu, EP nebo Komise
o změnách rozhoduje Evropská rada jednomyslně po konzultaci s EP a Komisí (někdy i s Evropskou centrální bankou)
rozhodnutí vstoupí v platnost po schválení všemi členskými státy – schvalování probíhá podle vnitrostátních ústavních pravidel v podobě určité zjednodušené ratifikace
první využití bylo rozhodnutí Evropské rady 2011/199/EU (2011), kterým se mění článek 136 SFEU + rozsudek C-370/12 Pringle
-
podle čl. 48 odst. 7 SFEU
-
ustanovení obsahuje obecnou přechodovou klauzuli (tzv. obecná passerelle)
podle ní může Evropská rada svým jednomyslným rozhodnutím:
-
změnit ta ustanovení SFEU, jež pro hlasování v Radě vyžadují jednomyslné rozhodování tak, že napříště bude postačovat hlasování kvalifikovanou většinou (to je vyloučeno v oblastech souvisejících s vojenstvím nebo obranou a v případech v čl. 353 SFEU)
-
ta ustanovení SFEU, která pro přijetí aktu určují zvláštní legislativní postup, a to tak, že bude umožněno použití řádného legislativního postupu
-
-