Recepce římského práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
RECEPCE ŘÍMSKÉHO PRÁVA
východisko vývoje evropského právního myšlení
není kulturně-civilizačně propojen s renesancí
recepce proběhla byla dříve
Justiniánská kodifikace
zachování římského práva
3 části: codex, digesta, instituce
GLOSÁTORSKÁ ŠKOLA
legenda, jak se dostala Digesta do Bologne
začali se zde sjíždět učenci z celé Evropy
KOMENTÁTORSKÁ ŠKOLA
italské státy roztříštěné => vzniklo IUS COMMUNE => snaha o sjednocení
položili základy recepce římského práva
pod vlivem osvícenství („epocha světla“)
důraz na lidský mozek
ŘP je racionální => začalo se rozvíjet hlavně v osvícenství
ODKAZ ŘP DO DNEŠNÍ DOBY
principy a zásady, na kterých stojí naše civilizace
zásady = př. contra legem
instituty = př. bezdůvodné obohacení, povinnosti dobrého hospodáře, dobrá víra
z původně malého městského státu se rozvinula v celosvětové impérium
formální a materiální aspekt:
1.) materiální aspekt
= instituty, zásady a principy vytvořené ŘP byly dále recipovány (přejímány)
- řada ŘP zásad měla vliv na vývoj středověkého práva nejen v kontinentální Evropě
2.) formální aspekt
= ŘP vytvořilo právní vědu jako takovou, poprvé se právníci věnují právní analýze
- vzniká prosefe právníků
dalo vzniknou PRÁVNÍ ANALÝZE (komparace, vyvozování právních zásad, atd.)
romanizace právních odvětví
ovlivnění ŘP některých odvětví => př. občanské právo (př. dědictví, atd.)
převzetí psaného práva, legality, racionálního výkladu právních textů, profese právníků
ZÁSADY přenesené do současnosti
ignoratia iuris nocet
pacta sunt servanda
mater semper certa esr, pater incertus
bona fides
contra legem x in fraudem legis x cobtra bonos mores
erga omnes – inter partes
aequitas = zásada rovnosti, vliv na anglosaské právo
RECEPCE
= přejímání
TRANSLATIO IMPERII = křesťanská říše pokračovatelka ŘŘ
nemluvíme o ní v Itálii => zde pořád platí ŘP
důvod recepce:
ŘP velmi dobře rozpracované
v Evropě zásada právního partikularismu
feudálním panovníkům vyhovovala jednotná koncepce ŘP => jednodušší správa země
vliv katolické církve:
nositelka myšlenky TP => vznik SŘŘ => snaha přenést slávu ŘP do středověku
po r. 1000 znovu objeveny jeho výhody
nalezeny některé části CIC => začínají získávat obrovskou právní autoritu
vliv ŘP: Code Civil 1804, ABGB, BGB
Code Civil = už méně ovlivněna
Deklarace práv člověka a občana => stejně jako CC účinná až dodnes
vliv po celou dobu středověku i novověku
použití ŘP dnes:
význam nejen v teorii
používá se subsidiárně jako právní systém (př. JAR)
vliv na právo anglosaské menší
ekvita = soudce musí být veden zásadou ekvity
římsko-kanonický proces
procesní oblast práva, která řídíla řízení před církevním soudem
ve středověku bylo právo církevní i světské => dvojkolejnost
zásada COMPROMISSUM
i v jiných otázkách jsme mohli svůj spor podřídit kanonickému právu
dnešní obdoba: rozhodčí řízení
některé otázky rozhodují výhradně církevní soudy = rodinné právo
snaha papeže zasahovat do jiných otázek
př. nakládání se zajatci, zacházení s otroky, postavení sirotků
IUDICIUM REI (boží soud, ORDÁL)
iracionální důkazní prostředky
ale v řízení měly obrovský význam
prameny: Bible (zdroj práva u Židů), spisy církevních otců, papežské dekrety, vyhlášení koncilů (církevní sněmy)
CODEX IURIS CANONICI
vštěpeny do něj všechny významné prameny kanonického práva
Corpus iuris civilis
prameny soukromého práva