Okruhy otázek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3
Tržní poptávka = souhrnná poptávka všech kupujících po daném statku. Tržní poptávka je součtem individuálních
poptávek (poptávek jednotlivých kupujících).
Náklady, zastavení činnosti a odchod z trhu
Podstatou nákladů je obětovaná příležitost (oppprtunity cost). Nákladem je obětovaný výnos nebo
obětovaný užitek, který bychom mohli získat v jiné příležitosti. Náklady příležitosti jsou vždy náklady
druhé nejlepší příležitosti.
Explicitní náklady platí výrobce za používání cizích výrobních faktorů – platím vlastníkům těchto
faktorů jejich obětované příležitosti.
Implicitní náklady odrážejí obětované příležitosti výrobcových vlastních výrobních faktorů – to, co by
za ně dostal v druhé nejlepší příležitosti.
Náklady jsou informace pro výrobce, zda má setrvat v dané příležitosti nebo zda má odejít do jiné
příležitosti. Aby se zdůraznil tento význam nákladů, používá se termín ekonomické náklady.
Ekonomické náklady zahrnují jak náklady explicitní, tak náklady implicitní.
Rovněž „zisk“ je třeba chápat jako ekonomický zisk. Ekonomický zisk je rozdíl mezi celkovým příjmem a
ekonomickými náklady. Výrobce odchází do jiné příležitosti, jakmile je jeho ekonomický zisk
záporný. (Od ekonomických nákladů a ekonomického zisku odlišujeme účetní náklady, což jsou pouze
explicitní náklady, a účetní zisk, což je rozdíl mezi celkovým příjmem a explicitními, neboli účetními,
náklady.)
Variabilní náklady = mění se s rozsahem činnosti. Pokud výroba roste, rostou i variabilní náklady;
pokud výroba klesá, klesají variabilní náklady. A když výroba klesne na nulu, klesnou na nulu i variabilní
náklady. Typickými příklady variabilních nákladů jsou spotřeba materiálu vcházejícího do výrobku a
mzdy dělníků bezprostředně vyrábějících výrobek.
Fixní náklady = nezávisí na rozsahu činnosti, vznikají, i když se nevyrábí. Typickým příkladem fixního
nákladu je nájemné (za pozemek, budovy, stroje, auta,…), úroky z půjček, ale také například mzdy
manažerů firmy nebo uklízeček kanceláří.
Ve chvíli, kdy příjem majitele firmy nepokrývá variabilní náklady, majitel zastaví činnost. Fixní
náklady neovlivní jeho rozhodnutí o zastavení činnosti, protože tím je nemůže ušetřit. Výrobce je tedy
krátkodobě ochoten nést ekonomickou ztrátu pouze do výše fixních nákladů. Zastavení činnosti je
rozhodnutí krátkodobé. Pokud příjem výrobce po delší dobu nepokrývá veškeré ekonomické
náklady (tj. variabilní i fixní), výrobce z trhu odchází. Odchod z trhu je rozhodnutí dlouhodobé.
V závislosti na růstu produkce se zvyšují celkové náklady – to ukazuje nákladová funkce. Průměrné
náklady (též jednotkové náklady) jsou náklady na jednotku produkce. Zjistíme je, když celkové náklady
vydělíme objemem produkce. Mezní náklady udávají přírůstek celkových nákladů, vyvolaný zvýšením
produkce o jednotku.
Optimální objem produkce
Cílem výrobce je maximalizovat zisk. Přírůstek celkového příjmu, dosažený z prodeje dodatečné
jednotky produkce, se nazývá mezní příjem.
Výrobce bude zvyšovat produkci, dokud jsou mezní náklady nižší než mezní příjem. Optimální objem
produkce bude ten, při němž se mezní náklady rovnají meznímu příjmu – v takovém případě
výrobce maximalizuje svůj zisk. Tuto situaci nazýváme rovnováhou výrobce.