Okruhy otázek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Cena = směnná hodnota vyjádřená v peněžních jednotkách
a) produkt tržních poměrů (střet nabídky a poptávky)
b) hodnota – množství vynaložené práce, výr. fak nebo subjektivní kategorie...?
Funkce ceny: -
informační
-
alokační – regulování hosp. systému
-
stimulační – tlak na výrobce, aby vyráběli efektivněji (při dokonalé konkurenci)
-
distribuční – redistribuce příjmů
5
4. Význam konkurence, nedokonale konkurenční trhy
• dokonalý (dokonale konkurenční) trh – dokonalá informovanost kupujících a prodávajících,
nulové náklady na změnu dodavatele, homogenní produkt, velký počet prodávajících
• monopolistická konkurence – nejběžnější typ nedokonalého trhu
-
trh tvořen blízkými substituty (různé značky, kvalita, tvar, obal,…)
-
neexistují žádné bariéry vstupu na trh
-
tendence k nulovému ekonomickému zisku (pozor! Ekonomický zisk je jiný než účetní zisk. I když je
ekonomický zisk nulový, přesto z toho podnikatel něco má – do nákladů jsou totiž započítány i tzv.
implicitní náklady, které zahrnují i obětované příležitosti, čili i případný „plat“ podnikatele)
• oligopol – trh, na kterém nejen krátkodobě, ale i dlouhodobě působí jen několik málo firem
-
optimální velikost firmy je značná a zároveň tržní poptávka (vzhledem k optimální velikosti firem)
relativně malá
-
nemusí se prosazovat tendence k nulovému ekonomickému zisku
• monopol – nevztahuje se k výrobě, ale k trhu
-
musí se jednat o zboží, které nemá blízké substituty
-
monopolní síla nesouvisí ani tak s velikostí firmy jako spíše s obtížností nebo nemožností substituce
-
regulace ceny často vede k zakonzervování monopolu, změní krátkodobý monopol v monopol
dlouhodobý