Okruhy otázek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
regulace monopolní ceny také vede ke snížení motivace
-
administrativní monopol – bariéry vstupu na trh způsobené vázaností na povolení dané státem (pro
monopolistu není těžké přesvědčit úřad, že jeho náklady jsou vysoké a proto i regulovaná cena musí
být vysoká), jde o obchod (stát potřebuje od firmy zajistit nějaké dodávky nebo služby, které jsou ve
veřejném zájmu, a za to jí dá monopol)
-
přirozený monopol – vzniká z důvodu přirozených bariér vstupu na trh, dodávky zboží či služby
vázány na určitou přenosovou síť
-
regulace ceny monopolu vždy obtížná – jak zjistit skutečné náklady monopolu?
Informace
• lidé jsou nedokonale informováni, protože informace jsou vzácné (na jejich získání je nutné vynaložit
náklady)
• podnikatelé získávají informace s nižšími náklady než zákazníci – snižují nedokonalosti trhů
• nedokonalé trhy jsou živnou půdou pro podnikatelské hledání, objevování a zlepšování
• když stát vstoupí na dosud neobsazené trhy a zaplní jejich mezery, nedá již podnikatelům šanci, aby je
zaplnili sami – se zaplněním mezer mizí ziskové příležitosti pro podnikatele
Konkurence a regulace
• čím více jsou trhy regulovány, tím slabší je na nich konkurence
• konkurence nezávisí na momentálním počtu firem, ale na otevřenosti trhu pro vstup nových firem
• intenzita konkurence závisí také (a dlouhodobě především) na počtu a síle potenciálních konkurentů
• hlavním důvodem zeslabení konkurence je omezení vstupu na trh – téměř vždy dobrý úmysl státních
úředníků
Ochrana spotřebitele
• asymetrie informací – spotřebitele nemají o výrobku tolik informací jako prodávající