Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Okruhy otázek

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (291.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

regulace monopolní ceny také vede ke snížení motivace 

administrativní monopol – bariéry vstupu na trh způsobené vázaností na povolení dané státem (pro 
monopolistu není těžké přesvědčit úřad, že jeho náklady jsou vysoké a proto i regulovaná cena musí 
být vysoká), jde o obchod (stát potřebuje od firmy zajistit nějaké dodávky nebo služby, které jsou ve 
veřejném zájmu, a za to jí dá monopol) 

přirozený monopol – vzniká z důvodu přirozených bariér vstupu na trh, dodávky zboží či služby 
vázány na určitou přenosovou síť 

regulace ceny monopolu vždy obtížná – jak zjistit skutečné náklady monopolu? 

 
Informace 

•  lidé jsou nedokonale informováni, protože informace jsou vzácné (na jejich získání je nutné vynaložit 

náklady) 

•  podnikatelé získávají informace s nižšími náklady než zákazníci – snižují nedokonalosti trhů 

•  nedokonalé trhy jsou živnou půdou pro podnikatelské hledání, objevování a zlepšování 

•  když stát vstoupí na dosud neobsazené trhy a zaplní jejich mezery, nedá již podnikatelům šanci, aby je 

zaplnili sami – se zaplněním mezer mizí ziskové příležitosti pro podnikatele 

 
Konkurence a regulace 

•  čím více jsou trhy regulovány, tím slabší je na nich konkurence 

•  konkurence nezávisí na momentálním počtu firem, ale na otevřenosti trhu pro vstup nových firem 

•  intenzita konkurence závisí také (a dlouhodobě především) na počtu a síle potenciálních konkurentů 

•  hlavním důvodem zeslabení konkurence je omezení vstupu na trh – téměř vždy dobrý úmysl státních 

úředníků 

 
Ochrana spotřebitele 

•  asymetrie informací – spotřebitele nemají o výrobku tolik informací jako prodávající 

Témata, do kterých materiál patří