Okruhy otázek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• regulace na ochranu spotřebitelů zvyšuje kvalitu, ale i cenu
• regulace chrání výrobce před konkurencí, protože stát kontroluje vstup nových firem na regulované
trh a vyžaduje od nich plnění všelijakých podmínek
6
Novodobé cechy
• cech má moc (danou od státu) zabránit vstupu nových konkurentů na trh
Antidumpingová politika
• dumping – prodej za nižší cenu než jsou náklady
• kořistnický dumping bývá častým strašákem, kterého domácí výrobci používají, aby přesvědčili vládu
o nutnosti ochrany domácího trhu
Ochrana hospodářské soutěže • státní politika, která brání kartelovým dohodám, povoluje fúze a odhaluje a trestá zneužívání
dominantního postavení na trzích
• důvodem fúzí je snaha firem snížit náklady
• státní orgány nemají žádné vodítko, jak rozpoznat zneužívání dominantního postavení
• nejde ani tak o ochranu konkurence jako spíše o ochranu méně schopných konkurentů
Kartelová dohoda – dohoda o společném, koordinovaném postupu na trhu
-
situace podobná monopolu
-
nelegálnost kartelů je činí nestabilní – člen kartelu v silném pokušení dohodu porušit, protože na tom
může vydělat
-
je-li počet členů kartelu vyšší než dva, kartelové dohody se opakovaně rozpadají
-
zvýšením ceny pomocí kartelové dohody se lákají noví konkurenti
Zásahy státu do cen
Cenový strop -
prodávající nesmí požadovat ceny vyšší
-
na trhu vzniká nedostatek
-
aby dostali lidé nedostatkové zboží nebo službu, jsou ochotni nést nepeněžní náklady (např. čas)
-
obhajoba – uspokojení nezbytné potřeby, měly by být každému cenově dostupné (ale to je nezbytné?)