Výpisky 2012-2013
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
83. Řízení o právnosti právních předpisů před Ústavním soudem. Zvláštnosti abstraktní a konkrétní
kontroly. Srovnání s preventivní kontrolou mezinárodních smluv. Návrhy podle § 74 a § 118
zákona o Ústavním soudu. Ústavnost ústavních předpisů. a. Řízení o právnosti právních předpisů před ÚS
platí obecná pravidla (viz otázka č. 81), lhůta není, aktivní legitimace – 1) zákony: prezident
(nekontrasignované, rozdíl s vetem), vláda (za zvláštních okolností), více jak 1/5 poslanců a 1/5 senátorů
(nemusí mít advokáta a musí být ve funkci), senát ÚS (když řeší stížnost spjato use zrušním), plénum ÚS
(stejné), obecný soud (při rozhodování, vázán na výsledek), ten, kdo podal ústavní stížnost. 2) jiné PP: to
stejné plus, zastupitelstvo kraje u OZV, Veřejný ochránce práv, Ministr vnitra (kraje, Praha a nařízení).
Nepřípustný návrh – PP neplatí, není vyhlášen -> zastavení řízení. Požadavky na návrh – směřuje na
platný PP, PP porušuje vyšší PP, lhůta nestanovena. Postup – povinost se zabývat, nepočít se o stažení
návrhu, materiální i formální hledisko (správný postup při přijeti?). Účastníci rízení. Předpis/ustanovení
se ruší když – je nalezen rozpor, derogační předpis je zrušen -> derogované ožívají. Prováděcí předpisi
jsou zrušeny také. Obnova trestního nepravomocného řízení, u pravomocných smolík.
b. Kontrola ústavnosti
abstraktní, konkrétní, akcesorická (už bylo rozhodnuto)(navrhuje ÚS senát, plénum, osoba)
c. Řízení o souladu mezinárodních smluv
preventivní, před ratifikací nebo ještě není součást platného prva. Návrh podává – komora parlamentu,
1/5 S a P, prezident. Účastníci Navrhovatel + Parlament, prezident a vláda. Nesoulad – musí se odstranit.