1. p
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Vznik a vývoj Sokolského hnutí
a osobnost trenéra a + Běhy - sprinty
(technika, metodika, nácvik)
Profese a osobnost trenéra
profese pedagogická, velmi specifická
mnoho lze získat studiem – odborné vzdělání a zkušenostmi, důležitá je osobnost trenéra (snad i nerozhodující)
záměrem je dosáhnout se svými svěřenci co nejvyšší sportovní výkonnosti
plánuje a hodnotí
určuje obsah, metody i výsledky tréninkového procesu
pečuje o morální, vlní vlastnosti svěřenců, o jejich výchovu
Typologie trenéra
Trenér autoritář
zdůrazňuje poslušnost, precizní plnění úkolů, dovede být až krutý
nedovede navázat přátelský kontakt se sportovci, hodně trestá a hrozí
přednosti - v družstvu má pořádek
Trenér přátelský
dobře motivuje své svěřence
dovede experimentovat, zajímá se jednotlivce
vytváří uvolněnou atmosféru
někomu však někdy nevyhovuje, je chápán jako „slabý“ trenér
Trenér intenzivní (podtypem trenéra autoritáře)
vyšší emocionalita, méně trestá
vše bere velmi osobně, dramatizuje situace, vše stále sleduje
je neustále nespokojený
má nerealistické nároky, což sportovce odpuzuje
Trenér snadný (opak trenéra intenzivního)
z ničeho si nedělá problémy
miluje improvizaci, nic ho nerozhází
sportovci se cítí volnější, nezávislejší, ale trénink není někdy dost efektivní
Trenér chladný počtář
umí získat informace
je bystrý, pragmatický, osobně chladný
nevytváří emocionálně příznivou atmosféru
chybí zlidšťující vztah k činnosti i sportovci
žádný trenér není úplně vyhrazeným typem – pouze se k některému blíží
Role a činnost trenéra
trenér plní dva hlavní úkoly – výkon a výchova
práce má dvě stránky – teoretickou a praktickou
má zvláštní soc. postavení, je i není členem skupiny, má řídící postavení
je neustále vystavován prověrce výsledků své práce v soutěžích
Rozlišení trenérů dle cílové skupiny
ve vrcholné tvorbě sportovního tréninku – nelze zvládat 1 člověk = realizační tým (masér, fizioterapeut, psycholog, trenér,..)
a) pedagog – vedení tréninkového procesu u dětí a mládeže, schopnost rozeznat talent
– musí respektovat vývojové zvláštnosti, všestranný rovoj
– měl by dětem rozumět, být trpělivý, odpovědný, umět zaujmout
b) organizátor – uplatňuje se ve výkonnostním sportu, důležitá teorie i praxe
– zvýšená organizační práce – soustředění a závody
c) specialista – uplatňuje se hlavně u vrcholového sportu, zaměření na jednu disciplínu
– vysoké nároky nad odbornou kvalifikaci, individuální způsob práce
Činnost trenéra
projekční a plánovací (obsah tréninku, píše plán na 4 roky dle výkonnostní úrovně)
organizační (zvláště u dětí a mládeže, ale i ve výkonnostním sportu, součinnost se školou a rodiči)
realizační (realizace tréninkového plánu, závažným činitelem je stav sportovce)
komunikativní a výchovná (snaha rozvíjet meziosobní vztahy, pozitivní atmosféra, rozvíjet kolektiv)
vše se dá shrnout do 2 (teoretická a praktická)