Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. p

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. Vznik a vývoj Sokolského hnutí

a osobnost trenéra a + Běhy - sprinty

(technika, metodika, nácvik)

Profese a osobnost trenéra

  • profese pedagogická, velmi specifická

  • mnoho lze získat studiem – odborné vzdělání a zkušenostmi, důležitá je osobnost trenéra (snad i nerozhodující)

  • záměrem je dosáhnout se svými svěřenci co nejvyšší sportovní výkonnosti

  • plánuje a hodnotí

  • určuje obsah, metody i výsledky tréninkového procesu

  • pečuje o morální, vlní vlastnosti svěřenců, o jejich výchovu

Typologie trenéra

  1. Trenér autoritář

  • zdůrazňuje poslušnost, precizní plnění úkolů, dovede být až krutý

  • nedovede navázat přátelský kontakt se sportovci, hodně trestá a hrozí

  • přednosti - v družstvu má pořádek

  1. Trenér přátelský

  • dobře motivuje své svěřence

  • dovede experimentovat, zajímá se jednotlivce

  • vytváří uvolněnou atmosféru

  • někomu však někdy nevyhovuje, je chápán jako „slabý“ trenér

  1. Trenér intenzivní (podtypem trenéra autoritáře)

  • vyšší emocionalita, méně trestá

  • vše bere velmi osobně, dramatizuje situace, vše stále sleduje

  • je neustále nespokojený

  • má nerealistické nároky, což sportovce odpuzuje

  1. Trenér snadný (opak trenéra intenzivního)

  • z ničeho si nedělá problémy

  • miluje improvizaci, nic ho nerozhází

  • sportovci se cítí volnější, nezávislejší, ale trénink není někdy dost efektivní

  1. Trenér chladný počtář

  • umí získat informace

  • je bystrý, pragmatický, osobně chladný

  • nevytváří emocionálně příznivou atmosféru

  • chybí zlidšťující vztah k činnosti i sportovci

  • žádný trenér není úplně vyhrazeným typem – pouze se k některému blíží

Role a činnost trenéra

  • trenér plní dva hlavní úkoly – výkon a výchova

  • práce má dvě stránky – teoretickou a praktickou

  • má zvláštní soc. postavení, je i není členem skupiny, má řídící postavení

  • je neustále vystavován prověrce výsledků své práce v soutěžích

Rozlišení trenérů dle cílové skupiny

  • ve vrcholné tvorbě sportovního tréninku – nelze zvládat 1 člověk = realizační tým (masér, fizioterapeut, psycholog, trenér,..)

a) pedagog – vedení tréninkového procesu u dětí a mládeže, schopnost rozeznat talent

– musí respektovat vývojové zvláštnosti, všestranný rovoj

– měl by dětem rozumět, být trpělivý, odpovědný, umět zaujmout

b) organizátor – uplatňuje se ve výkonnostním sportu, důležitá teorie i praxe

– zvýšená organizační práce – soustředění a závody

c) specialista – uplatňuje se hlavně u vrcholového sportu, zaměření na jednu disciplínu

– vysoké nároky nad odbornou kvalifikaci, individuální způsob práce

Činnost trenéra

  • projekční a plánovací (obsah tréninku, píše plán na 4 roky dle výkonnostní úrovně)

  • organizační (zvláště u dětí a mládeže, ale i ve výkonnostním sportu, součinnost se školou a rodiči)

  • realizační (realizace tréninkového plánu, závažným činitelem je stav sportovce)

  • komunikativní a výchovná (snaha rozvíjet meziosobní vztahy, pozitivní atmosféra, rozvíjet kolektiv)

    • vše se dá shrnout do 2 (teoretická a praktická)

Témata, do kterých materiál patří