Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. Preromanismus a sentimentalismus

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.19 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ANTOINE FRANCOIS PRÈVOST D'EXILES (prévodegzil)
vystudoval u jezuitů, stal se kazatelem, poté utekl do Anglie.
DÍLO:
Paměti a dobrodružství urozeného muže
Příběh rytíře des Grieux a Manon Lescautmilostná próza - autobiografická zpověď šlechtice, který vypráví o lásce k neurozené Manon, které
obětuje vše: kariéru, čest, rodinu...

Ukázka:

Manon je můj osud.
Manon je můj osud.
Manon je všecko, co neznal jsem dosud.
Manon je první i poslední můj hřích,
nepoznat Manon, nemiloval bych.
Manon je motýl. Manon je včela.
Manon je růže, vhozená do kostela.

Manon je všecko, co neztratí svůj pel.
Manon je rozum, který mi uletěl!
Manon je dítě, Manon je plavovláska.
Manon je první i poslední má láska.
Manon, ach Manon, Manon z Arrasu!
Manon je moje umřít pro krásu…
Manon podobná andělům,

Manon, pro niž zlořečím všem svým přátelům.
Manon. Milenko! Ach Manon! Dítě…
Manon, ach Manon, Manon! Miluji tě!
Kéž by mně vaše ruka náležela.
Chtěl bych ji spoutat zlatým prstenem.
Pak byste mně snad patřila celá!
Mé srdce hoří pro vás plamenem.
Ach Manon Lescaut, já se nepoznávám.

co bylo včera, není už.
Pučí mi vousy. Běda čím se stávám!
Ach Manon Lescaut, Manon! Já jsem muž…!
Ať spadnou cáry těchto bídných rolet!
Překážejí mně jak ten těsný šat.
Mé srdce, nesmíš, nesmíš mně tak bolet.
Já vás mám, Manon, rád…
já vás mám, Manon, rád.


Německo
snaha překonat rozdrobenost a vyrovnat se evropským zemím v kultuře.
Hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor) - odpor ke klasicistním vzorům přerostl v toto hnutí.
rysy:
idealizace individuální vzpoury jedince proti světu,
velký rozmach dramatu a poezie,
odpor ke společenské nespravedlnosti a útlaku,
propagovali citový vztah ke skutečnosti, ideál silné osobnosti, svobodu člověka.

JOHANN GOTTFRIED HERDER

pocházel z Mohrungenu v Prusku, studoval v Královci, kde jej učil také I.
Kant, poté učil na církevní škole v Rize, většinu života pak strávil ve
Výmaru. Je tvůrcem preromantické estetiky, podílel se na formování
programu Sturm und Drang, zdůraznil význam lidového umění > sbíral
lidovou slovesnost, vize šťastné budoucnosti Slovanů - podle něho se
během vývoje lidstva podílí na historií jednotlivé národy, on klade důraz na
Slovany -> jeho názory našly odezvu u našich obrozenců - např. Jan Kollár
- slovanská vzájemnost.
Zabýval se vznikem jazyka - podle něho řeč vznikla na jednom místě a
postupně z ní vznikly dnešní jazyky.

DÍLO:
Myšlenky k filosofii dějin lidstva rozvíjí zde úvahy o národní identitě, otázku vztahu národního a všelidského, a teorii, že během
lidského vývoje se na tvorbě historie podílely jednotlivé národy, vývoj lidstva podle něho míří k
humanitě a budoucnost je ve slovanských národech.

Ukázka:
Slovanští národovéPřes to, že tu a tam jsou zaznamenány jejich činy, nebyli nikdy národem válečných a
dobrodružných podniků jako Němci; spíše se ubírali tiše za nimi a obsadili uprázdněná místa a
země, až zaujali konečně onu obrovskou oblast, která sahá od Donu k Labi, od Baltického moře až
k Jaderskému.
...nejohromnější to oblast, jakou po většině ještě dnes
v Evropě obývá nějaký národ. Usadili se všude, aby se uvázali v majetek země opuštěné jinými,
aby ji vzdělávali a jí užívali jako kolonisté, pastýři a zemědělci; po všem tom předchozím
pustošení, po všem tom procházení a stěhování národů byla tudíž jejich nehlučná, pilná přítomnost
těmto zemím na prospěch. Měli v lásce zemědělství, dostatek stád a obilí, rovněž tak různé
domácí dovednosti, a s výrobky své země a píle zahájili všude užitečný obchod... věnovali se
hornictví, dovedli taviti a slévati kovy, připravovali sůl, tkali plátno, vařili medovinu, sázeli ovocné
stromy a vedli svůj svérázný život veselých hudbymilovných lidí.

Témata, do kterých materiál patří