Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15aAB-Pojišťovací služby v CR+Způsoby obsluhy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rautová obsluha - obsluha s nabídkovým stolem (pokrmy se připravují na nabídkové stoly, převažují výrobky studené kuchyně, z teplých pokrmů se nabízejí jen speciality; hosté se mohou sami obsloužit a volně si z nabízených pokrmů vybírat; nápoje se nabízejí na nápojovém stole).

5.)Etážový způsob obsluhy

• Používá se v hotelových pokojích (snídaně, obědy, večeře). Při objednávce do dvou osob na pokoj se pokrmy i nápoje připraví na prostřené plato tak, aby z něho mohli hosté konzumovat. Hosté si objednávají zpravidla na recepci telefonicky. Obsluhující plato pouze založí, úklid použitého inventáře zajistí číšník nebo pokojská podle zvyklostí nebo dohody s hostem (v určitý dohodnutý čas nebo po odchodu hosta). Účet se vede na recepci a host platí při odjezdu i s ubytováním.

Systémy obsluhy

1.) Systém vrchního číšníka

•Je nejrozšířenější ve větších střediscích.

Vrchní číšník – Plánuje, řídí a kontroluje práci svých podřízených. Odpovídá za celkovou úroveň obsluhy, má na starost inkaso a odvod tržeb. Vyřizuje přání a stížnosti hostů.

Jídlonoš – odpovídá za kvalifikovaný servis pokrmů, zná jejich charakteristiku, ovládá gastronomická pravidla, všechny způsoby servisu, dodržuje pravidla objednávání, je schopen převzít funkci vrchního číšníka

Nápojář – odpovídá za kvalifikovaný servis nápojů. Zná jejich sortiment, charakteristiku, pravidla přípravy, ošetřování i servisu

Polévkář – odpovídá za rychlý servis polévek, zná jejich charakteristiku a servis, odpovídá za dostatek pečiva na stolech hostů, pomáhá při přípravě pracoviště a úklidu nebo je zajišťuje zároveň s nápojářem

  • Výhody - využití různého stupně kvalifikace zaměstnanců a odměňování jejich práce dle určitých kritérií

  • Nevýhody - za spokojenost hosta odpovídá několik na sobě závislých pracovníků

2.)Kavárenský systém

  • je zpravidla kombinací systému vrchního číšníka a rajónového

  • místnost je rozdělena do větších úseků, ve kterých pracují kávonoši

  • vrchní číšník plánuje, kontroluje a řídí práci, odpovídá za inkaso hostů

  • v případě, že kávonoši inkasují má i vrchní číšník svůj rajón

3.)Banketní systém

  • číšníci jsou rozděleni do dvou skupin na jídlonoše a nápojáře

  • každý má přidělen určitý úsek tabule, kde zodpovídá za úroveň obsluhy

  • důležité je řízení společných nástupů, obsluhy a odchodů

4.)Barový systém

  • je to jednoduchý systém obsluhy

  • barman obsluhuje hosty sedící za pultem, číšník hosty u stolů

  • ve velkých barech má barman pomocníka a barová místnost se dělí na rajóny, které obsluhují

číšníci

  • vrchní číšník má funkci společenskou a zodpovídá za inkaso a odvod tržeb

5.)Rajónový (obvodový systém) systém

  • podstatou tohoto systému je odpovědnost číšníka za veškerou obsluhu na svěřeném úseku

  • tento systém vyžaduje zkušeného obsluhujícího, protože jsou na něj kladeny zvýšené

Témata, do kterých materiál patří