15aAB-Pojišťovací služby v CR+Způsoby obsluhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rautová obsluha - obsluha s nabídkovým stolem (pokrmy se připravují na nabídkové stoly, převažují výrobky studené kuchyně, z teplých pokrmů se nabízejí jen speciality; hosté se mohou sami obsloužit a volně si z nabízených pokrmů vybírat; nápoje se nabízejí na nápojovém stole).
5.)Etážový způsob obsluhy
• Používá se v hotelových pokojích (snídaně, obědy, večeře). Při objednávce do dvou osob na pokoj se pokrmy i nápoje připraví na prostřené plato tak, aby z něho mohli hosté konzumovat. Hosté si objednávají zpravidla na recepci telefonicky. Obsluhující plato pouze založí, úklid použitého inventáře zajistí číšník nebo pokojská podle zvyklostí nebo dohody s hostem (v určitý dohodnutý čas nebo po odchodu hosta). Účet se vede na recepci a host platí při odjezdu i s ubytováním.
Systémy obsluhy
1.) Systém vrchního číšníka
•Je nejrozšířenější ve větších střediscích.
Vrchní číšník – Plánuje, řídí a kontroluje práci svých podřízených. Odpovídá za celkovou úroveň obsluhy, má na starost inkaso a odvod tržeb. Vyřizuje přání a stížnosti hostů.
Jídlonoš – odpovídá za kvalifikovaný servis pokrmů, zná jejich charakteristiku, ovládá gastronomická pravidla, všechny způsoby servisu, dodržuje pravidla objednávání, je schopen převzít funkci vrchního číšníka
Nápojář – odpovídá za kvalifikovaný servis nápojů. Zná jejich sortiment, charakteristiku, pravidla přípravy, ošetřování i servisu
Polévkář – odpovídá za rychlý servis polévek, zná jejich charakteristiku a servis, odpovídá za dostatek pečiva na stolech hostů, pomáhá při přípravě pracoviště a úklidu nebo je zajišťuje zároveň s nápojářem
Výhody - využití různého stupně kvalifikace zaměstnanců a odměňování jejich práce dle určitých kritérií
Nevýhody - za spokojenost hosta odpovídá několik na sobě závislých pracovníků
2.)Kavárenský systém
je zpravidla kombinací systému vrchního číšníka a rajónového
místnost je rozdělena do větších úseků, ve kterých pracují kávonoši
vrchní číšník plánuje, kontroluje a řídí práci, odpovídá za inkaso hostů
v případě, že kávonoši inkasují má i vrchní číšník svůj rajón
3.)Banketní systém
číšníci jsou rozděleni do dvou skupin na jídlonoše a nápojáře
každý má přidělen určitý úsek tabule, kde zodpovídá za úroveň obsluhy
důležité je řízení společných nástupů, obsluhy a odchodů
4.)Barový systém
je to jednoduchý systém obsluhy
barman obsluhuje hosty sedící za pultem, číšník hosty u stolů
ve velkých barech má barman pomocníka a barová místnost se dělí na rajóny, které obsluhují
číšníci
vrchní číšník má funkci společenskou a zodpovídá za inkaso a odvod tržeb
5.)Rajónový (obvodový systém) systém
podstatou tohoto systému je odpovědnost číšníka za veškerou obsluhu na svěřeném úseku
tento systém vyžaduje zkušeného obsluhujícího, protože jsou na něj kladeny zvýšené