21. Středověká filozofie a křesťanství.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Antické myšlení
- zkoumali se pralátky, způsob poznání, existence boha
Středověké myšlení
- omezuje se na poznatelnost boha, obhajoba křesťanství jako jediné cesty
- dogmata
- taky důkazy boha (ontologické otázky)
- vychází z Platóna, Aristotela
Středověká filozofie
- 5. – 15. století
- křesťanství
- uzavření Platónovy akademie
- středověké univerzity
- etapy: období patristiky, období scholastiky
Patristika
- 1. – 9. století
- díla Otců (církevních)
- pokusy o spojení nově vzniklého křesťanství a filozofie
- zrovnoprávnění křesťanství – ve 4. století
- vztah mezi vírou a věděním → různé cesty → upalování heretiků
- vytváření dogmat – v katolické církvi zůstávají až dodnes (trojjedinost, vznik světa z ničeho, dědičný hřích)
- proudy: 1. gnosticismus: gnozé = poznání; snaha podpořit víru vzděláním, vyšším poznáním → snaha potvrdit víru argumenty
2. manicheismus: dualismus → říše světla x říše temnoty → v našem světě jsou ty říše promíchané
cesta = askeze (→ vykoupení)
3. Apologeté: snaha o obhajobu křesťanství (stojí proti gnosticismu), snaží se spojit víru a poznání
Justin Mučedník
- spojuje antickou filozofii → oni přišli na určitá pravidla, ale teprve křesťanství to dotáhlo do konce
- Platónovy podstrkoval křesťanství
- začíná Bohu dávat určité přívlastky → bez počátku, bez konce, bez tvaru, beze jména
- Bůh vyslovil logos a stvořil svět (logos = slovo boží) → Ježíš je logos v lidské podobě
Origenes
- Bůh je nehmotný a svět stvořil z ničeho, logos = prostředník mezi světem a Bohem
Augustinus = sv. Augustin ( 355 – 430)
- černoch z Alžíru, syn nevěřícího a silně křesťanské matky
- vliv manicheismu, skepticismu, novoplatonismu
- ve 33 knězem, biskupem, pokřtěn
- dílo: Vyznání = Confessiones → popsal svůj život, svoje procitnutí
- „Věřím, abych poznal. Poznávám, abych věřil.“
- snaží se zpochybnit skepticismus: když chybuji, existuji, jedině pochyby nejdou zpochybnit → „Jestliže se mýlím, jsem.“
- když chceme popsat Boha, musíme začít u nás, zavádí pojem srdce (→ vložit do toho srdce)
- nacházení pravdy → iluminace = teorie osvícení, Boha můžeme poznat skrze sebe
- jsme výtvorem Boha, tudíž ho můžeme zpětně poznat
- máme materiální tělo, ale i duši – víru
- analýza času → člověk = časová bytost, rozchází se s ostatními → tvrdí, že čas není objektivní, vědomí času je subjektivní, čas byl stvořen společně se světem
- čas vnímáme pomocí duše, paměti (minulost), představivosti (budoucnost)
- existuje pouze věčnost, která náleží Bohu
- čas se rozpadá na okamžiky
- snaží se popsat jednotlivé rozměry času: minulost (už není), budoucnost (ještě není), přítomnost (existuje, vnímáme jí);
minulost = přítomnost od minulého
budoucnost = přítomnost s očekáváním budoucnosti