22aAB-Informatika a statistikav CR+ mimořádné situace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
K mnoha těmto, ale i k daleko více, mimořádným situacím může dojít i přes kvalitní a pečlivou přípravu zájezdu.
Většina z těchto situací je situacemi pojistnými a při správném jednání průvodce a účastníků je část následků hrazena z pojistného.
Mimořádná situace je charakteristická kombinací několika následujících rysů:
Neopakovatelností situace
Časovou tísní
Velkým vlivem situace na chování všech účastníků
Vlivem situace i na chování průvodce s velkými nároky na jeho psychický stav
Křížením různých zájmů
Obtížností rozhodování průvodce
Velkým vlivem na výsledek zájezdu
Trestní nebo morální odpovědností průvodce (účastníků, dodavatelů, služeb, dalších osob)
Projeví se skutečné vlastnosti účastníků zájezdu
Obtížné životní situace
Každý se ve svém životě dostává do obtížných situací.
Někdo více často, někdo méně často, ovšem zhodnotit danou situaci jako obtížnou je věcí spíše individuální.
Pro někoho může být obtížná situace neúspěch v zaměstnání či ve škole, někdo jiný se naopak vyrovná s daleko náročnějšími okolnostmi.
Pokud však nastane situace, která je danou osobou vyhodnocena jako obtížná (mezní), má pak vliv na jeho chování (člověk jedná iracionálně), psychický stav a v neposlední řadě stav fyzický.
Ke zvládnutí nebo přípravě na zvládnutí obtížných situací existují mnohé techniky.
Jejich úspěšnost závisí na intenzitě přípravy, mentalitě, přirozené odolnosti daného jedince a samozřejmě na typu situace.
Průvodce by se proto měl na mimořádné situace snažit připravit, zejména zvyšováním své psychické a fyzické odolnosti, popř. řešením určitých modelových situací.
Náročné a mimořádné situace při individuální i skupinové turistice v tuzemsku a zahraničí
Zárodkem mimořádných situací v cestovním ruchu mohou být všichni účastníci zájezdu, dodavatelé služeb, různé faktory zájezdu, ale bohužel i nepřipravený průvodce.
Pro řešení těchto neobvyklých situací jsou pro průvodce nezbytné především následující znalosti: celní a devizové předpisy, možnosti a podmínky pojištění a způsob likvidace pojistné události, znalost smluv s dodavateli pro konkrétní zájezd, lékařské a psychologické minimum, podmínky a předpisy pro přepravu, podmínky storna vzhledem k cestovní kanceláři a dodavatelům, důležitá telefonní čísla, adresy a další.
Postup při řešení mimořádných situací
Hlavní zásady:
Všeobecná prevence
Všeobecná prevence je nejúčinnější metodou, která je podložena důkladnou přípravou zájezdu.
Začíná jak všeobecnou psychologickou, fyzickou, metodologickou a faktografickou přípravou průvodce, tak i konkrétní přípravou zájezdu (vytvoření itineráře, kontakty na dodavatele služeb, osobní znalost trasy atd.).
Účinek řešení mimořádných situací se zvyšuje přímoúměrně nabitým znalostem.
Prevence při zájezdu
Prevence během zájezdu vychází z neustálé kontroly připravenosti dodavatelů služeb (např. Telefonické ověřování stravování, ubytování a další), na pečlivém pozorování kvality služeb a důsledném důrazu průvodce vůči dodavatelům, na sledování chování účastníků zájezdu a získávání dalších aktuálních informací.
Mimořádné situace budou přicházet neustále, ale cílem každého průvodce by mělo být jejich výskyty co nejvíce minimalizovat.
Všeobecné principy vlastního řešení
Na prvním místě je bezpodmínečně maximální ochrana životů účastníků zájezdu, jejich zdraví, majetek případné zajištění pokračování následujícího programu v případě závažné situace je třeba informovat kompetentní orgány a zástupce cestovní kanceláře vybírat přiměřenou techniku vlastního řešení
Způsob práce vlastního řešení
Pro způsob práce vlastního řešení lze doporučit následující „obecný postup“, který ovšem vystihuje pouze základní rysy hledaného způsobu řešení a nemůže být tedy v žádném případě uplatněn všestranně.
Rozhodnost postupu průvodce (založená na znalosti průvodce)
Rychlost řešení
Rozvaha při řešení (nedopouštět se chyb, nepřenést nervozitu na další zúčastněné)
Převzetí kontroly nad situací až do zřetelného převzetí kontroly situace jiným oprávněným
Orgánem – např. Policií, poté spolupráce s tímto orgánem
Spolupráce s vhodnými členy skupiny (16)