23AB
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Španělsko
Diego Velazquez - Dvorní dámy, portréty osmileté infantky Margarity v modrých šatech, Infantka jako dospívající dívka, Pijáci.
Holandsko
má dva směry:
Vlámské
Petrus Paulus Rubens (namaloval přes šest set obrazů) - Venuše před zrcadlem, Tři grácie, Paridův soud, Zuzana v lázni
Antoon van Dyck - Král na lovu
Holandské
Rembrandt van Rijn - Anatomie doktora Tulpa, Noční hlídka, Návrat marnotratného syna
Frans Hals - Veselý piják
Jan Vermeer van Delft - Mlékařka, Krajkářka, Malířské umění: Dívka a mladý muž u spinetu.
Jacob van Rusdael - Větrný mlýn ve Wijku
České barokní malířství
Petr Brandl - Apoštol Pavel.
Karel Škréta
Jan Kupecký - Vlastní portrét s podobiznou manželky.
Václav Hollar, grafik a kreslíř - Dobrá kočka, která nemlsá.
Václav Vavřinec Reiner, malíř fresek.
Jan Kryštof Liška
Jan Kryštof Handke
SOCHAŘSTVÍ
Itálie
Lorenzo Bernini
České země
Ferdinand Maxmilian Brokof
Matyáš Bernard Braun
František Ignác Platzer
Klasicismus
představuje reakci na citově působivé baroko s velkými tématy lidské naděje a touhy, ale také utrpení a smrti, i na hravé a ozdobné rokoko, a zdůrazňuje proti nim střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád. Byl tedy přirozeným protějškem centralizované až absolutistické vlády s jejími nároky na dodržování veřejného řádu, jemuž se lidé i jejich city musí podřídit. Podobně jako renesance hledal klasicismus inspiraci zejména v římském starověku, odkud spisovatelé, malíři a sochaři čerpali i svá témata, kdežto architekti přebírali mnoho prvků klasické architektury. Na rozdíl od renesance se však klasicismus příliš nevěnuje touhám a nadějím jednotlivce a spíš zdůrazňuje, že jedinec se musí podrobit veřejnému řádu společnosti. Klasicismus svazuje uměleckou tvorbu poměrně přísnými pravidly - tak jako řecká architektura - protože je přesvědčen, že právě v této strohé uměřenosti je trvalá, nadčasová krása.
Periodizace
raný klasicismus: cca 1730-1770
vrcholný klasicismus: cca 1770-1800
pozdní klasicismus: cca 1800-1830
Architektura
Klasicismus se v architektuře používal v 17.–19. století.
Klade důraz na symetrii, geometrii a pravidelnost. Stejně jako renesance navazuje na antiku, zejména na architekturu antického Říma. Stavby mají rovné linie, trojúhelníkové štíty a antické sloupy.
Typické jsou francouzské parky – symetrický, důmyslný systém cestiček, altány, aleje, vodotrysky, keře a stromy sestříhány do geometrických tvarů. Vše se vyznačovalo přísným řádem a pevnými pravidly. Ve Francii vznikla za Napoleona I. jiná varianta klasicismu, styl empírový. Klasicismus druhé poloviny 19. století se v českých zemích obvykle nazývá neoklasicismus.
Významné osobnosti
Antonín Haffenecker
Carl Gotthard Langhans
Jacques-Germain Soufflot