23AB
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- modré období (1902-04), vliv expresionismu, sociální tematika, osamocenost, smutek
- růžové období (1905-06), lyričtější výraz, cirkusové prostředí, akty
- negerské období (1906-07), vliv černošského umění, geometrizace forem, předzvěst
Kubismu, slečny z Avignonu
- 1907-09, krajiny, zátiší
- analytický kubismus (1910-1912)
- syntetický kubismus (1913-1914)
- klasicistní období (1917-23), návrat k figurální malbě a tradičním námětům
- romantické období (1923-25), dramatické výjevy z býčích zápasů, vliv surrealismu
-1935 – expresionistické období, vrchol Guernica - nesmyslnost války
-po válce – obměňování (nové variace) předešlého
Georges Braque (1882-1963)
francouzský malíř, grafik a sochař
vliv Cézana
1908-1914 - spolu s Picassem formování kubismu
rozpracoval techniku koláže
postupné uvolňování z kubistické vázanosti do větších málobarevných ploch
příklon k novoklasicismu
Český kubismus
výrazná kapitola v dějinách světového moderního umění
v architektuře a užitém umění se řadí k vrcholům malířství
1911→Skupina výtvarných umělců, oddělení od Mánesa (konzervativci)
Emil Filla se narodil do rodiny železničního úředníka, dětství prožil v Brně, kde také absolvoval obchodní školu a pracoval jako úředník pojišťovny. Práce úředníka jej však naprosto nenaplňovala a proto po několika měsících odchází do Prahy. Od roku 1903 studoval v Praze Akademii výtvarných umění. Školu však opustil po třech letech kvůli konvenčním metodám a náplní výuky a spolu s několika svými spolužáky se rozhodl sám hledat novou cestu. V prvním období jeho tvorby jej výrazně ovlivnila především tvorba malíře Edvarda Muncha, který měl v roce 1905 v Praze výstavu. Stal se členem skupiny Osma, s níž vystavoval v letech 1907 a 1908. V roce 1909 vstoupil do Spolku výtvarných umělců Mánes, v němž byl nepřetržitě členem – s přestávkou působení ve Skupině výtvarných umělců (1911–1914) – až do své smrti. Zemřel 6.10.1953 v Praze.
Architektura
-šikmé geometrické plochy
-prolamování hlavně v průčelí
Pavel Janák (1882-1956)
český architekt, návrhář a teoretik
od secese přes kubismus k národnímu dekorativnímu stylu a funkcionalismu
Dadaismus
Vzniká mezi válkami. Název vzniká od slova „dada“, jež samo o sobě nic neznamená - vzniklo patrně ze stejného důvodu absurdnosti jako celé hnutí.
Slovo dada znamená rusky ano, ve francouzštině houpacího koně nebo hobby a německy je to jen znak absurdní naivity.
Základní principy dadaismu
Hlásání všeobecné anarchie a nihilismu.
Odmítání jakékoli tradice a konvence.
Hlavní zásadou byla úplná svoboda, zrušení hranice mezi krásou a ošklivostí, spontánnost, dynamika, individualismus, bezprostřednost mystifikace.
Tvorba se měla stát klauniádou maškarádou.
Důraz na jevy směšné, vulgární, odpudivé, neočekávané.
Zvláštní roli hrál černý humor.
Cílem byl estetický a psychický šok.