23AB
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Významné stavby světa
jádro Petrohradu
kostel sv. Maří Magdalény (La Madeleine)
vítězný oblouk Etoile u Louvru v Paříži
vítězný oblouk Caroussel u Louvru v Paříži
Teatr Wielki ve Varšavě
Významné stavby v ČR
Stavovské divadlo v Praze
Rudolfinum v Praze
Malířství
V první fázi si umělci často volí témata z klasického starověku (N. Poussin, Cl. Lorrain), od Francouzské revoluce i vážná a hrdinská témata ze současnosti (J.-L. David, D. Ingres).
Významní malíři
Cl. Lorrain
N. Poussin
J.-L. David - Zavražděný Marat, Korunovace Napoleonova
D. Ingres - Turecká lázeň, Slečna Rivierová
Sochařství
Pro sochařství je typická obliba bílého mramoru, z něhož se dělají dokonale propracované busty a pomníky. Za hlavní představitele klasicismu jsou považováni italský sochař Antonio Canova a Dán Bertel Thorvaldsen, ve Francii např. Jean-Antoine Houdon a Etienne Maurice Falconet, v Německu Christian Daniel Rauch.
V Čechách jsou zástupci druhého klasicismu a empíru Josef Malínský a František Xaver Lederer a bratři Josef a Emanuel Maxovi.
Romantismus 2/2 19 st.
- vznikl v Anglii, v popředí je cit – inspirace v historismu
- odmítali měšťáky a honbu za majetkem, byli proti chladné vyumělkovanosti, utíkali do snů, středověké minulosti, na opuštěná místa
- vysmívali se klasicismu ,, narodil se mrtvý“
- rozvoj měst, na radnicích gotika, napodobuje historické slohy, chrámy – byzantské a raně křesťanské, baroko, antika, renesance
- nové stavby – burzy, banky, pojišťovny, tržnice, nemocnice, bulváry, zalesněné plochy
- stavění nových ruin ze středověku (Janův hrad v Lednicko-Valtickém areálu)
- tupé zakončení věží, mnohoboké věžě se zubatým cimbuřím, strmé střechy
- skleníky, centrální parky
Památky: Westminsterský chrám v Londýně Eiffelova věž
Westminsterský Parlament zámek Neuschwanstein
Parlament v Budapešti socha Svobody v New Yorku
Katedrála v Edinburgu
Česká Republika: Karlštejn, Orlík, Lednice, Hluboká nad Vltavou, Žleby, Kokoří, Konopiště, Kolonáda v Karlových Varech, Schwarzenberská hrobka, Hrádek u Nechanic, Národní divadlo…
Secese
Přelom 19. a 20. století
Původ a hlavní rysy:
- podle některých názorů poslední univerzální mezinárodní výtvarný sloh
- hlavní význam secese neleží ve vysokém umění (malbě a sochařství), ale v dekoraci a užitém umění
- plně se rozvinula kolem roku 1 900
- reakce proti průmyslové civilizaci – návrat k řemeslné výrobě, lék proti ošklivosti
Obecné rysy:
- ornamentálnost
- plošnost
- záliba v neobyčejných barvách
- estetické využití rozličných materiálů
- secesní linie je plynulá vlnící se křivka
- dojem nenásilného pohybu v ploše
- princip harmonie a kontrastu
- ústředním znakem je stylizace – obrací se přímo k přírodním tvarům (listy, květy, lidské a zvířecí tělo)
Architektura: