24. Filozofické směry 19. a 20. století.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- předvídal environmentalismus → rozpor mezi moderním způsobem života a životním prostředím → krize evropské vědy
- ovlivněn Bolzanem a Masarykem, ovlivnil Jana Patočku
Preexistencialismus - 19. století
Soren Kierkegard
- uvažuje nad existencí, popisuje ji jako něco niterného, co má každý z nás
- člověk existuje sám o sobě, je odkázán sám na sebe → sám si volí cestu → nutnost volit
- osamocenost vlastní existence
- dílo: Bázeň a chvění: cesta vypořádání se s existencí = Bůh, víra
- estetické stádium → užíváte si, poslední stádium → víra (víra je cíl)
- člověk se má starat sám o sebe a naplnit svou existenci
Existencialismus
- zabývá se otázkou bytí, proč tady jsme, jaký má život smysl
Karl Jaspers
- navazuje a reaguje na Nietzscheho, Kierkegarda
- pracuje s pojmem existence → to, co utváří nás samotné (musíte od ní oddělit ostatní)
- podmínky společnosti, vliv prostředí → podmínění, aby člověk našel svůj základ, aby se dostal ke své existenci → hraniční situace → pocity ohrožení → když jde o život (blízkost smrti), ukáže se, co je a není důležité → přehodnocení; to, co zůstane v pohledu na smrt nezbytné je bytí (= sein)
Jean Paul Sartre
- ovlivněn předchozími filozofy - Husserl
- dílo: Bytí a nic: popisuje podstatu své filozofie
- zvláštní dualismus: bytí o sobě (bytí je husté, nepřerušené nebytím, nepřetržité nebo neví o své konečnosti) x bytí pro sebe
(typické pro člověka, chápe svou smrtelnost, vědomí o smrti = konec = nebude nic, vniknutí toho nic – schopnost nicotnosti, toto bytí, které má v sobě konečnost je základem existence člověka → rozhodování na základě toho vědomí o konci)
- náčrt → projektování sebe do budoucnosti – sebetvůrce
- „Člověk je odsouzen ke svobodě.“ → svoboda + rozhodování o tom, jak prožijeme svůj život, jakou si zvolíme budoucnost
- v rámci pochopení své existence → existence předchází esenci (= nezbytný smyl)
- Sartre říká, že smysl neexistuje – naše existence předchází smysl, nedá nám ho ani náboženství, člověk si ho vytváří v sobě,
- teprve až zemřeme, tak ho dotvoříme → takže není (podobné názory → Nietzsche)
- „Své bytí můžeme poznat tím, že nejsme tím druhým.“ → soudíme se podle druhých, poznáme, co nejsme
- existenciální pocity i v literatuře: Kafka, Hrabal, Mácha, Holan,…
Albert Camus
- Sartreův kamarád, ale pak se pohádali
- dílo: Cizinec: čistě literární dílo
- díla filozofická: Mýtus o Sysifovi: myšlení v obrazech → různé obrazy, alegorie, ne kterých vysvětluje svou filozofii; Sysifos →
trest, nekonečná práce, absurdní úkol
- snaží se pochopit existenci člověka
- pocit úzkosti → touha po odpovědích (ty nepřichází) = nedostatek odpovědí na své otázky
- v mezeře mezi lidskou touhou po vědění a věděním je absurdita (absurdita – člověk se ptá a svět mlčí)