24. Filozofické směry 19. a 20. století.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- pokrytectví → byli věřící, ale svůj život tak nežili; dogmatičnost → někdy dost protichůdné
- člověk je slabý kvůli křesťanství
- dílo: Antikrist: kritické myšlenky, ateistická cesta
3. dílo: Tak pravil Zarathustra
- německou kulturu viděl jako nihilistickou (nicotnou, negativní) → existuje cesta, jak se vymanit → vize, myšlenka nadčlověka – většina lidí = stáda, masa → musí přijít éra člověka, který ten nihilismus překoná = tvůrce hodnot, někdo, kdo překoná slabošskou morálku, povede lidi, člověk s mocí, který povede lidi k vyšším cílům (dezinterpretace = zneužití této vize Hitlerem)
- vůle k moci → vůle je pozitivní, máte ji ovládat (Schopenhauer – vůle negativní)
- myšlenka věčného návratu → neustálé opakování dějinných prvků, jako lidstvo děláme stále stejné chyby
- shrnutí: ateismus, vůle k moci – silní jedinci, kteří povedou lidstvo („Matko, jsem hlupák.“)
Filozofie 20. století
Vitalismus
= filozofie života
Zakladatel: Henry Bergson
- proti vědeckému pojetí světa (racionalismu)
- „aktisté“ → pohyb, dění je pro ně více než bytí
- opírají se o organiku
- intuice (věda nedokáže odpovědět na všechno)
- životní síla
- čas je relativní pojem – nejde ho vnímat, vnímáme jej pomocí intuice, nejde stanovit přítomnost
- pocitový proud
Pragmatismus
- pragma = jednání, konání, čin
- zastávání určitých stanovisek
Tomáš Garrigue Masaryk, Karel Čapek
- utilitarismus = užitečné pro člověka, pro společnost
- dobré, praktické = důležité, vhodné
William James (zakladatel)
- pravda ↔ užitečnost (recipročně si odpovídají)
- víra → je užitečná, pokud pomáhá
- pluralismus
- metafyzické snahy vysvětlit svět se vším všudy – co je jeho základ
- ve 20. století má na metafyziku každý jiný názor, ztrácí důležitost
- disputace = zbytečné nepřináší užitek
- konkrétnost, fakta, čin, moc = důležité
- neříká, co je dobře, špatně, neodpovídá → dává cestu
- co je praktické → tam vede cesta
- teorie je nástroj, nikoliv odpověď
- pozitivismus → pohrdá slovním řešením, neužitečnými otázkami a metafyzickými abstrakcemi
Fenomenologie
Edmund Husserl
- popis skutečnosti jinou než vědeckou metodou
- věda je omezená v zachycení věcí → je potřeba kontakt, vztah s poznávanou skutečností → jít do lesa není jako o lese číst
- žádná analýza nebo experimenty → fenomenologie „prostě vidí“
- návrat k přirozenému poznání
- metoda = fenomenologická redukce = eidetická redukce (eidos = forma, tvar)
→ 1. krok = uzávorkování → zahodíme své znalosti, které mohou být nejisté, zbyde jen čisté vědomí, epoché
(skepticismus) = zdržení se úsudku
→ 2. krok = existence = smyslově uchopitelná jsoucna
→ 3. krok = zbyde jen čistý fenomén věci
- v umění → kubismus = proniknutí k podstatě zobrazovaných jevů