30) Ostatní úlohy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
6i) Najděte nejmenší přirozené číslo n, pro které existuje interval < 2 – n, n – 3 >,
a tento interval vyznačte na číselné ose.
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2012, příklad č. 2
Body: 1 Výsledek: n = 3
Pracovní tematické zařazení: Ostatní úlohy
Řešení:
Interval je nepřerušený úsek na číselné ose. První číslo zapsané v intervalu je vždy menší než
číslo druhé.
n = 1 … 2 – n = 1 n – 3 = –2
n = 2 … 2 – n = 0 n – 3 = –1
n = 3 … 2 – n = –1 n – 3 = 0 … nyní už je první číslo menší než druhé číslo
Hledané číslo n je tedy číslo 3 a jedná se o interval < 2 – 3, 3 – 3 > = < –1, 0 >
Interval je uzavřený, takže krajní body do něj patří, a musí být tedy znázorněny plným
kroužkem – výsledek viz výše.
--------------------------------------------------
7i) Pro a > 0 vypočtěte:
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2012, příklad č. 8
Body: 2 Výsledek: –2
Pracovní tematické zařazení: Ostatní úlohy
Řešení:
2. věta o logaritmech: log = log 4 – log a
log
– log 400 + log a = log 4 – log a – log 400 + log a = log 4 – log 400 =
= log
= log
= –2 ( neboť 10 – 2 =
)
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Ostatní úlohy
8i) Vyznačte na číselné ose obraz periodického čísla
.
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2014 (1), příklad č. 1
Body: 1 Výsledek:
Pracovní tematické zařazení: Ostatní úlohy
Řešení:
Převádět periodická čísla na zlomky jsme se neučili, ale např. s kalkulačkou se můžeme
přesvědčit, že
=
. Na obrázku vidíme, že 9 dílků představuje polovinu jednotky.
1 dílek tedy představuje : 9 = * =
Kolik osmnáctin ( tj. kolik dílků ) představují jednotlivá čísla ?
Všechna čísla tedy převedeme ( pomocí rozšiřování zlomků ) na společného jmenovatele
( nikoli nejmenšího ) 18.
= ( tj. 9 dílků ) = ( tj. 12 dílků ) 1 = ( tj. 18 dílků )
Provedeným výpočtům odpovídá výsledek – viz výše.
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Ostatní úlohy
9i)
a) V polorovině BCA sestrojte množinuvšech bodů A
*
, které jsou vrcholy trojúhelníků
A
*BC s pravým úhlem při vrcholu B.
b) V polorovině BCD sestrojte množinu
D všech bodů D*, které jsou vrcholy
trojúhelníků BCD
* s pravým úhlem při vrcholu D*.
V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou a nalezené množiny označte
symboly a
D.
Ilustrační maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – 2014 (1), příklad č. 14
Body: 2 Výsledek:
Pracovní tematické zařazení: Ostatní úlohy
Řešení:
a) Řešení je zřejmé – na obrázku ve výsledku je to modrá polopřímka BA bez svého krajního
bodu B ( ten je proto vyznačen prázdným kroužkem ). Pro každý bod A