4. Učení, paměť, představivost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. ZÁKLADNÍ PROBLÉMY UČENÍ, PAMĚTI A PŘEDSTAVIVOSTI
POZORNOST
Vymezení
=psychický stav člověka, který se projevuje ZAMĚŘENOSTÍ a SOUSTŘEDĚNOSTÍ vědomí na vnější nebo vnitřní podněty
Druhy
NEÚMYSLNÁ (mimovolná) pozornost
-vzbuzena a udržována ZVÁŠTNOSTMI PODNĚTŮ
-např. síla, velikost, nápadnost, neočekávanost, kontrast, změna, zajímavost
ÚMYSLNÁ (záměrná) pozornost
-vzbuzována a udržována VOLNÍM ÚSILÍM
-je náročnější, více vyčerpávající
-souvisí se stupněm rozvoje VŮLE, MYŠLENÍ a CHARAKTERU
POLOÚMYSLNÁ pozornost
-vyvolána volním úsilím, ale udržována významností podnětů
VNĚJŠÍ pozornost
-zaměřena na okolní podněty
-nesoustředěnost je způsobena nedostatky vůle, omezenými zájmy a poznatky
VNITŘNÍ pozornost
-zaměřena na vlastní prožívání
-umožňuje sebeuvědomování člověka
-vyvolána volním úsilím, ale udržována významností podnětů
Vlastnosti
INTENZITA-stupeň koncentrace
STÁLOST, VYTRVALOST-délka soustředění na týž podnět
ROZDĚLENÍ POZORNOSTI-současné věnování se více podnětům
KAPACITA, ROZSAH-počet podnětů obsažených najednou
FLEXIBILITA-přenášení pozornosti z jednoho podnětu na druhý
ROZTRŽITOST-neschopnost soustředit se na to, co je důležité
UČENÍ
Vymezení
ŠIRŠÍ VYMEZENÍ
-každé obohacování individuální zkušenosti v průběhu vývoje jedince
získávání všeho, CO NEBYLO VROZENÉ
-schopnost učit se MAJÍ I ŽIVOČICHOVÉ
UŽŠÍ VYMEZENÍ
-záměrné a systematické získávání vědomostí, dovedností, návyků, jakožto i forem chování a osobních vlastností
-vlastní POUZE ČLOVĚKU
je SPOJENO S ŘEČÍ a může vzniknout na jejím základě
PŘEDMĚTEM ZÁJMU PSYCHOLOGIE
Průběh učení
K učení nedochází najednou, ale od ÚPLNÉ NEVĚDOMOSTI až po URČITOU ZNALOST
Výsledky učení lze v každé etapě měřit a kvantitativně vyjádřit na tzv. KŘIVCE UČENÍ (nakloněné S)
4. fáze:
MOTIVAČNÍ
-je zadán problém a my si uvědomujeme vnější nebo vnitřní pohnutky
-je-li pohnutka slabá, snažíme se učení vyhnout
-je-li silná, nastává intenzivní práce na řešení úkolu
POZNÁVACÍ
-pronikáme do problému, mobilizujeme dřívější zkušenost
-podstatou je tápání a hledání
VÝKONNÁ
-dochází k pochopení a vyřešení dané úlohy, k naučení, osvojení učebního materiálu
-touto fázi mnohdy učení končí
KONTROLNÍ (OVĚŘOVACÍ)
-prověřujeme správnost řešení problému
-reprodukce látky, aplikace vzorečků a pouček, řešení dalších úkolů apod
Činitelé ovlivňující učení
VLIVY PŮSOBÍCÍ NA UČÍCÍHO
-Tělesný stav (tělesná svěžest/tělesná únava)
-Psychický stav (mírné stavy radosti/intenzivní prožívání nepříjemných citů)
-Stupeň intelektuálního vývoje (úroveň myšlení a paměti)
-Stupeň učícího se (obecné/speciální, např. v cizím jazyce, matematice...)