Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Učení, paměť, představivost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4. ZÁKLADNÍ PROBLÉMY UČENÍ, PAMĚTI A PŘEDSTAVIVOSTI

POZORNOST

  1. Vymezení

=psychický stav člověka, který se projevuje ZAMĚŘENOSTÍ a SOUSTŘEDĚNOSTÍ vědomí na vnější nebo vnitřní podněty

  1. Druhy

  1. NEÚMYSLNÁ (mimovolná) pozornost

-vzbuzena a udržována ZVÁŠTNOSTMI PODNĚTŮ

-např. síla, velikost, nápadnost, neočekávanost, kontrast, změna, zajímavost

  1. ÚMYSLNÁ (záměrná) pozornost

-vzbuzována a udržována VOLNÍM ÚSILÍM

-je náročnější, více vyčerpávající

-souvisí se stupněm rozvoje VŮLE, MYŠLENÍ a CHARAKTERU

  1. POLOÚMYSLNÁ pozornost

-vyvolána volním úsilím, ale udržována významností podnětů

  1. VNĚJŠÍ pozornost

-zaměřena na okolní podněty

-nesoustředěnost je způsobena nedostatky vůle, omezenými zájmy a poznatky

  1. VNITŘNÍ pozornost

-zaměřena na vlastní prožívání

-umožňuje sebeuvědomování člověka

-vyvolána volním úsilím, ale udržována významností podnětů

  1. Vlastnosti

  1. INTENZITA-stupeň koncentrace

  2. STÁLOST, VYTRVALOST-délka soustředění na týž podnět

  3. ROZDĚLENÍ POZORNOSTI-současné věnování se více podnětům

  4. KAPACITA, ROZSAH-počet podnětů obsažených najednou

  5. FLEXIBILITA-přenášení pozornosti z jednoho podnětu na druhý

  6. ROZTRŽITOST-neschopnost soustředit se na to, co je důležité

UČENÍ

  1. Vymezení

  1. ŠIRŠÍ VYMEZENÍ

-každé obohacování individuální zkušenosti v průběhu vývoje jedince

získávání všeho, CO NEBYLO VROZENÉ

-schopnost učit se MAJÍ I ŽIVOČICHOVÉ

  1. UŽŠÍ VYMEZENÍ

-záměrné a systematické získávání vědomostí, dovedností, návyků, jakožto i forem chování a osobních vlastností

-vlastní POUZE ČLOVĚKU

je SPOJENO S ŘEČÍ a může vzniknout na jejím základě

PŘEDMĚTEM ZÁJMU PSYCHOLOGIE

  1. Průběh učení

K učení nedochází najednou, ale od ÚPLNÉ NEVĚDOMOSTI až po URČITOU ZNALOST

Výsledky učení lze v každé etapě měřit a kvantitativně vyjádřit na tzv. KŘIVCE UČENÍ (nakloněné S)

4. fáze:

  1. MOTIVAČNÍ

-je zadán problém a my si uvědomujeme vnější nebo vnitřní pohnutky

-je-li pohnutka slabá, snažíme se učení vyhnout

-je-li silná, nastává intenzivní práce na řešení úkolu

  1. POZNÁVACÍ

-pronikáme do problému, mobilizujeme dřívější zkušenost

-podstatou je tápání a hledání

  1. VÝKONNÁ

-dochází k pochopení a vyřešení dané úlohy, k naučení, osvojení učebního materiálu

-touto fázi mnohdy učení končí

  1. KONTROLNÍ (OVĚŘOVACÍ)

-prověřujeme správnost řešení problému

-reprodukce látky, aplikace vzorečků a pouček, řešení dalších úkolů apod

  1. Činitelé ovlivňující učení

  1. VLIVY PŮSOBÍCÍ NA UČÍCÍHO

-Tělesný stav (tělesná svěžest/tělesná únava)

-Psychický stav (mírné stavy radosti/intenzivní prožívání nepříjemných citů)

-Stupeň intelektuálního vývoje (úroveň myšlení a paměti)

-Stupeň učícího se (obecné/speciální, např. v cizím jazyce, matematice...)

Témata, do kterých materiál patří