Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Učení, paměť, představivost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-Charakterově volní vlastnosti (postoj k učení svědomitý/líný, průběh učení důkladný/nepořádný)

-Typové zvláštnosti (typ představivosti a paměti, typ temperamentu)

-Záměr naučit se („chtít naučit se“)

-Motivace (uvědomovaná pohnutka k učení=vnitřní-spontánní/vnější-vyvolána prostředím/zájem-potřeba kontaktu s učivem/očekávání odměny nebo trestu-lepší vliv má odměna/primární motivace-potřeba vzdělávat se/sekundární motivace-vychází ze sociálních potřeb)

-Aktivita učícího se (vnější-manipulace s učebním materiálem/vnitřní-zapojení co největšího počtu analyzátorů do učení)

-Vztah k učební látce (subjektivní vztah oblíbený/neoblíbený předmět)

  1. SITUACE, V NÍŽ SE UČÍME

-Mikroklima prostředí (kvalita vzduchu, osvětlení, prostředí/nepříznivé mikroklima zvyšuje únavu a odvádí pozornost od učení)

-Denní režim (správné střídání učení a odpočinku, vhodné nalézt nejvhodnější čas pro učení, důležitý návyk učit se v určitém čase)

-Správná organizace učení (systém a pořádek ve věcech souvisejících s učením, všechno má být po ruce)

-Délka učení + přestávky (délka souvislého učení individuálně omezena, při únavě nutno zařadit přestávku)

-Předchozí a následující činnost (útlumový vliv má obsahově blízká a intenzivní činnost předcházející a následující učení, vhodné střídání co nejvzdálenějších předmětů)

-Individuální x skupinové učení (lepší efekt skupinové učení)

  1. Metody

Efektivita učení závisí na použité metodě

  1. METODA CELKOVÁ

-opakované čtení celého materiálu

-úspěšnější u inteligentních žáků

-nejdříve se nejlépe pamatuje začátek a konec materiálu, teprve pak následuje střed

  1. METODA DÍLČÍ

-rozčlenění učiva na samostatné celky a jejich postupné osvojení

-vhodná u obtížné látky

  1. KOMBINOVANÁ METODA

-nejefektivnější metoda

-jedno až dvě přečtení=následuje dílčí metoda=v závěru opět souvislé opakování celého učiva

PAMĚŤ

  1. Vymezení

=psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka

=schopnost lidského mozku uchovávat a vybavovat si stopy předchozích vjemů a prožitků

  1. Fáze

  1. ZAPAMATOVÁNÍ

-vytvoření stop a dočasných spojů v mozkové kůře, podstata není úplně vysvětlena

-složité fyziologické změny nervových buněk a synapsí

-tzv. konsolidace (dozrání)-paměťová stopa ke svému vzniku potřebuje určitý čas, při narušení konsolidace zapamatování nenastane

-účinnost se zvyšuje opakováním

  1. PAMATOVÁNÍ

-uschování v paměti, trvalost stop minulých zážitků

-etapa od zapamatování po vybavení

-obráceně působí proces ZAPOMÍNÁNÍ (zmenšování množství zapamatovaného)

=fyziologickým základem je tzv. atrofie (zmenšování) mozkových stop, vyhasínání dočasných spojů

=nejrychlejší po zapamatování

Témata, do kterých materiál patří