4. Učení, paměť, představivost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-Charakterově volní vlastnosti (postoj k učení svědomitý/líný, průběh učení důkladný/nepořádný)
-Typové zvláštnosti (typ představivosti a paměti, typ temperamentu)
-Záměr naučit se („chtít naučit se“)
-Motivace (uvědomovaná pohnutka k učení=vnitřní-spontánní/vnější-vyvolána prostředím/zájem-potřeba kontaktu s učivem/očekávání odměny nebo trestu-lepší vliv má odměna/primární motivace-potřeba vzdělávat se/sekundární motivace-vychází ze sociálních potřeb)
-Aktivita učícího se (vnější-manipulace s učebním materiálem/vnitřní-zapojení co největšího počtu analyzátorů do učení)
-Vztah k učební látce (subjektivní vztah oblíbený/neoblíbený předmět)
SITUACE, V NÍŽ SE UČÍME
-Mikroklima prostředí (kvalita vzduchu, osvětlení, prostředí/nepříznivé mikroklima zvyšuje únavu a odvádí pozornost od učení)
-Denní režim (správné střídání učení a odpočinku, vhodné nalézt nejvhodnější čas pro učení, důležitý návyk učit se v určitém čase)
-Správná organizace učení (systém a pořádek ve věcech souvisejících s učením, všechno má být po ruce)
-Délka učení + přestávky (délka souvislého učení individuálně omezena, při únavě nutno zařadit přestávku)
-Předchozí a následující činnost (útlumový vliv má obsahově blízká a intenzivní činnost předcházející a následující učení, vhodné střídání co nejvzdálenějších předmětů)
-Individuální x skupinové učení (lepší efekt skupinové učení)
Metody
Efektivita učení závisí na použité metodě
METODA CELKOVÁ
-opakované čtení celého materiálu
-úspěšnější u inteligentních žáků
-nejdříve se nejlépe pamatuje začátek a konec materiálu, teprve pak následuje střed
METODA DÍLČÍ
-rozčlenění učiva na samostatné celky a jejich postupné osvojení
-vhodná u obtížné látky
KOMBINOVANÁ METODA
-nejefektivnější metoda
-jedno až dvě přečtení=následuje dílčí metoda=v závěru opět souvislé opakování celého učiva
PAMĚŤ
Vymezení
=psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka
=schopnost lidského mozku uchovávat a vybavovat si stopy předchozích vjemů a prožitků
Fáze
ZAPAMATOVÁNÍ
-vytvoření stop a dočasných spojů v mozkové kůře, podstata není úplně vysvětlena
-složité fyziologické změny nervových buněk a synapsí
-tzv. konsolidace (dozrání)-paměťová stopa ke svému vzniku potřebuje určitý čas, při narušení konsolidace zapamatování nenastane
-účinnost se zvyšuje opakováním
PAMATOVÁNÍ
-uschování v paměti, trvalost stop minulých zážitků
-etapa od zapamatování po vybavení
-obráceně působí proces ZAPOMÍNÁNÍ (zmenšování množství zapamatovaného)
=fyziologickým základem je tzv. atrofie (zmenšování) mozkových stop, vyhasínání dočasných spojů
=nejrychlejší po zapamatování