4. Učení, paměť, představivost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-vytvářejí nové názorné obrazy
-fantazie=obrazotvornost
REKONSTRUUJÍCÍ FANTAZIE
-na základě slovního nebo grafického popisu si vybavujeme předměty a děje
-např. čtení knihy=podoba postavy, prostředí, mapa=krajina,
-důležitý typ fantazie
TVŮRČÍ FANTAZIE
-tvorba nových názorných obrazů, které dosud neexistovaly
-tvůrčí proces přináší mnoho hodnot (nový stroj, kniha, výrobek)
BDĚLÉ (DENNÍ) SNĚNÍ
-člověk si představuje budoucnost, co by si přál, prožívá různé situace
-např. představy průběhu zkoušky, úspěchu, utrpení, následků jednání
-pozitiva: působí mobilizačně, relaxační a psychoterapeutický účinek (únik z obtížných životních situací)
-negativa: rozsáhlé a intenzivní bdělé snění vede k odtržení od reality, ke zveličování nepříjemností, k prázdnému blouznění
SNĚNÍ VE SPÁNKU
-sny nemají přímý původ v realitě
-činnost mozkové kůry není utlumena (přílišná únava, silné prožitky), zatímco ostatní části mozku zůstávají utlumeny
-sny nelze posuzovat z hlediska logiky ani morálních principů
-ve snech se promítají zejména potlačované touhy a přání
-psychoanalýza (S. Freud) sny=potlačování touhy sexuálního rázu (přímé nebo symbolické projevy)
hluboký a pomalý NON-REM FÁZE (1,5-2 hod.) – rychlý a sny REM FÁZE (5-7 min.)
=celý cyklus se opakuje několikrát za noc
HALUCINACE
-vznik při nemorálním stavu organismu (horečka, otrava alkoholem, drogami) a při duševních chorobách
-velmi živé představy považované člověkem za skutečné vjemy