Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




26. Dědičnost mnohobuněčných organismů

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

26. MAT. OTÁZKA

Dědičnost mnohobuněčných organismů

Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti organismů

Dědičnost – schopnost organismů uchovávat soubory genetických informací a předávat je svým potomkům

  • způsobuje podobnost (potomci jsou podobní svým rodičům) a rozmanitost (potomci nejsou zcela shodní se svými rodiči a liší se i mezi sebou navzájem)

Znak – jakákoliv vlastnost organismu

  • podstatou znaků je existence enzymu, který vede k určité dílčí biochemické reakci

  • rozdělení:

    • znaky kvalitativní – barva květu, srsti, očí,….

- tvar semen, plodů,…

  • znaky kvantitativní – lze měřit různý stupeň (kvantitu) znaku

- výška, délka, hmotnost, bohatost květu, krevní tlak, stupeň inteligence,…

Fenotyp – soubor všech znaků organismu

  • jedinci téhož druhu mají stejné znaky, ale v různé formě nebo stupni

Gen (vloha) – hmotný předpoklad znaku

  • úsek makromolekuly DNA nesoucí informaci pro vytvoření 1 molekuly bílkoviny (enzymu)

  • geny se mohou vyskytovat v různých formách – alelách

    • geny velkého účinku: mají velký odraz ve fenotypu (většinou kvalitativní znaky)

    • geny malého účinku: mají menší projev ve fenotypu (výsledný znak je dán součtem jejich účinků a vlivu prostředí – znaky kvantitativní)

Genotyp – soubor všech genů: veškerá genetická výbava jedince

  • soubor všech alel (ať už se projevují ve znacích nebo jsou potlačeny)

  • genotyp obsahuje více informací než se ve fenotypu projeví

    • gen + prostředí  znak

    • genotyp + prostředí  genotyp

  • část genotypu uložená v jedné buňce – genom: jaderný

mimojaderný (plazmon)

Studium dědičnosti člověka se značně liší od studia dědičnosti jiných organismů. Možnosti studia jsou poměrně omezené:

  • generační doba člověka je poměrně dlouhá (20 – 25 let), a proto je možné současně podrobit zkoumání maximálně čtyři generace

  • počet dětí v rodině je nízký, a proto většinou nelze ze souboru novorozenců jedné rodiny určit způsob dědičnosti určitého znaku

  • není možné provádět řízená křížení vybraných jedinců

  • člověk je navíc ovlivňován řadou sociálních a biologických faktorů, např. výchovou, společenským životem, školou, zaměstnáním,….

Metody výzkumu:

  • metoda rodokmenová (genealogická) – zabývá se sestavováním rodokmenu několika generací

    • při jeho sestavování se používají mezinárodně uznávané symboly

□ – muž, ○ – žena, ■● nositelé sledovaného znaku

  • výzkum dvojčat (výzkum gemelilogický) – zabývá se především výzkumem jednovaječných dvojčat, která vznikla oplozením jednoho vajíčka jedinou spermií

    • mají stejný genotyp a jsou stejného pohlaví a jakákoliv odlišnost v jejich fenotypu by měla být způsobena nedědičnou složkou proměnlivosti

  • výzkum chromozomů (výzkum cytogenetický) – zabývá se studiem sestavy a morfologie chromozomů

Témata, do kterých materiál patří