Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Organismy a prostředí z pohledu genetiky a ekologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

26. Organismy a prostředí z pohledu genetiky a ekologie

Genetika a populace

Ekologie a populace

Ekologie = nauka o vztahu mezi organismy a prostředím a mezi organismy navzájem

  • organismus je otevřený systém (výměna energií, látek, informací)

  • důležitá schopnost:

    • adaptace = přizpůsobování se novým podmínkám

    • tolerance = schopnost daného organismu vyrovnávat se

  • životní podmínky:

    • abiotické (světlo, teplo, voda, vzduch, horniny/půda)

    • biotické (ostatní organismy a vztahy s nimi)

Organismus a prostředí

  • ekologická valence = rozmezí podmínek, v nichž je organismus schopen existovat

    • druhy stenoekní – úzká ekologická valence (mohou sloužit jako bioindikátory)

    • druhy euryekní – širší ekologická valence (značná adaptabilita, časem vznikají [stále v rámci jednoho druhu] trochu odlišné ekotypy → za určitých podmínek může vést i ke vzniku nového druhu)

  • areál = území, kde se organismus vyskytuje – buď primární (původní = autochtonní druh), nebo sekundární (zavlečený = alochtonní druh)

    • kosmopolit – široký areál výskytu

    • endemit – malý areál výskytu

    • relikt – zbytek druhu na určitém území (např. ostružiník moruška v Krkonoších)

Abiotické podmínky prostředí

  • světlo, teplo, vzduch, voda, půda

Světlo

  • hlavní zdroj energie pro život

  • dopadá záření o vlnové délce 290-5000 nm

  1. UV

  • z 90 % zachyceno ozonosférou

  • tvorba vitaminu D v kůži člověka

  • brzdí růst rostlin

  • mutagen

  1. Viditelné světlo

  • intenzita

    • nízká intenzita zpomaluje fotosyntézu, vysoká ničí fotosyntetický aparát

    • u živočichů ovlivňuje orientaci a úroveň pigmentu

  • Kvalita

    • umožňuje barevné vidění u živočichů (ne všichni vnímají barvy stejně)

    • rostliny ji využívají pro fotosyntézu (barviva využívají různé části spektra)

  • Délka osvětlení

    • živočichové a rostliny jsou přizpůsobeny fotoperiodismu (režim den a noc)

    • ovlivňuje kvetení rostlin (krátkodenní – podzim, jaro dlouhodenní – jaro, léto)

    • u živočichů ovlivňuje biorytmy (migrace, zimní spánek, aktivita

  1. Infračervené

  • organismy ho vnímají jako teplo

Teplo

  • zdroj tepla:

    • infračervené záření, okolního prostředí, vnitřní katabolické reakce

  • teplotní optimum u většiny rostlin a živočichů: 15–30 °C

  • eurytermní organismy – snesou velké výkyvy teplot

  • stenotermní organismy = snesou malé kolísání teplot (teplomilné, chladnomilné)

  • vliv tepla na rostliny:

    • pohání fotorespiraci

    • jarovizace

  • vliv teplot na živočichy:

    • ektotermní (studenokrevní) – teplota těla závisí na okolí, malá produkce a vysoké ztráty tepla (teplotu ovlivňuje: zbarvení, příjem potravy, aktivita)

    • endotermní (teplokrevní) – vysoký produkce tepla, termoizolace a termoregulace

  • hibernace – aktivní schopnost změnit tělesnou teplotu podle potřeby a udržovat homeostázi v podmínkách podchlazení

  • estivace – letní spánek

  • Bergmanovo pravidlo – jedinci téhož druhu mají v teplejších částech svého areálu menší tělo, zvířata v chladnějších oblastech mají větší objem těla

Témata, do kterých materiál patří