ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 39
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY Z lexikálních a morfologických prostředků nejčastěji využijeme jakostní přídavná jména
(sladký, měkký…), příslovce místa (dole, uprostřed, vzadu...), stavová slovesa (u statického
popisu: být, ležet, rozprostírat se…), dějová slovesa (u dynamického popisu), 3. osobu slo-
vesnou (popisuje se nepřímý účastník), 1. osobu mn. čísla (zadáme příkaz, nyní se podívá-
me).
Ve skladební rovině aplikujeme větné ekvivalenty (tj. větné struktury bez slovesa v urči-
tém tvaru: moderní karafa francouzské výroby vhodná do restauračního provozu) a nepříliš
složitá souvětí.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 40
SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY
Marie ČECHOVÁ a kol., Čeština – řeč a jazyk, Praha 2000
Marie ČECHOVÁ, Marie KRČMOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Současná stylistika, Praha 2008
Encyklopedický slovník češtiny, Praha 2002
Přemysl HAUSER, Nauka o slovní zásobě, Praha 1980
Bohuslav HAVRÁNEK, Alois JEDLIČKA, Stručná mluvnice česká, Praha 2002
Zdeněk HLAVSA a kol., Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních od-
borných učilišť všech typů, Praha 1996
Jana HOFFMANNOVÁ, Jaroslava JEŽKOVÁ, Jana VAŇKOVÁ, Komunikace a sloh: učebnice
českého jazyka pro střední školy, Plzeň 2009
Jaroslav JELÍNEK a kol., Jazykové rozbory, Praha 1972
Jiří KOSTEČKA, Český jazyk pro 1. ročník gymnázií, Praha 2003
Jiří KOSTEČKA, Český jazyk pro 2. ročník gymnázií, Praha 2001
Jiří KOSTEČKA, Český jazyk pro 3. ročník gymnázií, Praha 2007