ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) odborné názvy/termíny;
b) odkazovací zájmena jako prostředek soudržnosti/koherence textu (důsledkem této
tendence, v souvislosti s takovýmito projevy…);
c) spojky s významem příčinným (jelikož, jestliže, neboť, tudíž , -li, protože…);
d) autorský plurál (tj. slovesný tvar 1. osoby mn. čísla: zaměříme se, podívejme se na
další příklady, když jsme hovořili o…);
e) slovesná podstatná jména (zkoumání, provádění, utváření…);
f) opisné a zvratné pasivum (na grafu bylo zobrazeno, v předchozí části se popisova-
lo…);
g) přejatá slova terminologická i neterminologická (struktura, absolutní, potenciálně…);
h) zkratky, značky;
i) slovesně-jmenné vazby (provádět výzkum);
16 Další slohové útvary odborného funkčního stylu: odborná stať, studie, heslo v encyklopedii, rešerše, re-
cenze, diskuse, polemika, knižní monografie, vysokoškolské kvalifikační práce (disertace, diplomová práce),
učebnice atd. Některé útvary se opět mohou vyskytovat v několika funkčních stylech (např. diskuse v řeč-
nickém). Záleží na komunikačních cílech, způsobu zpracování (užití jazykových prostředků, kompozici) a
samozřejmě na funkčnosti komunikátu.
17 Zopakujte si poučení podle studijní příručky pro 1. ročník (II. 1.2).
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 38
j) složitá větná stavba (důsledkové, příčinné poměry; vedlejší věty přívlastkové, pří-
činné, účelové, podmínkové, přípustkové);
k) polovětné konstrukce (místo určitého slovesa je ve větě užito slovesné přídavné
jméno či infinitiv: průzkum faktorů ovlivňujících…, pozorovat znamená zjišťovat dů-
sledky);