ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
frázování;
b) lexikální prostředky – slovesa a obraty rozvažování (soudím, mám za to, domní-
vám se), hojná obrazná pojmenování, řečnické figury (viz níže);
c) morfologické prostředky – 1. osoba č. j. oznamovacího způsobu (nyní se budu
věnovat…), 1. osoba č. mn. oznamovacího či rozkazovacího způsobu (Pokud se za-
myslíme…, Zamysleme se nad...), 2. osoba č. mn. oznamovacího či rozkazovacího
způsobu (Budete se divit, ale..., Poslechněte si to ještě jednou, prosím), podmiňovací
způsob (Nyní bych přešel k...);
d) syntaktické prostředky – větné obraty navozující kontakt (Jak jistě víte...), řečnické
otázky (tj. otázky, které buď nevyžadují odpověď, nebo si na ně řečník odpoví vzá-
pětí sám; Může existovat větší příklad odvahy? Myslím, že ne.), citace výroků (Už So-
krates pravil: „Vím, že nic nevím.“), parafráze myšlenek a citátů, příklady z praxe atd.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 35
Tabulka příkladů řečnických figur:
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 36
/3.3/ ODBORNÝ FUNKČNÍ STYL
S odbornými texty se na střední odborné škole setkáváme prakticky v každém vyučova-
cím předmětu. Každý tento předmět nás zasvěcuje do své odborné terminologie a učí nás
orientovat se v odborných textech.
V Českém jazyce a komunikaci si nejprve představíme odborný funkční styl komplexně
a poté se (opět v tomto i v dalších ročnících studia) specializujeme na vybrané slohové
útvary.
FUNKCE, DRUHY A ÚTVARY ODBORNÉHO STYLU Základní funkce odborného stylu jsou: