ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 33
KOMPOZICE Projev i proslov (dále jen souhrnně projev) mají přísně logickou a chronologickou vý-
stavbu. V každém případě si řečník musí projev předem dobře rozvrhnout: rozmyslet si
dílčí témata jednotlivých částí projevu, jejich pořadí. (Jiná je situace, kdy jsme náhle pově-
řeni projevem, který jsme si nemohli předem připravit. Pak záleží na našem řečnickém
umu, jak se s projevem vypořádáme – v řečnickém umění je třeba se cvičit! Poslední
informaci mějme na paměti při všech výkladech o řečnickém stylu, zvl. při praktickém ná-
cviku.)
Důležitý je také výběr prostředků mimojazykové komunikace (síla hlasu, tempo řeči, pau-
zy, mimika, gesta; celkový vzhled: oblečení, upravenost, chování).
Od dob římského řečníka Cicera (106 – 43 př. n. l.) se v podstatě používá tato výstavba
(závažnějšího) projevu:
ÚVOD
Úvod je veledůležitou částí proslovu. Všechna pozornost publika se strhne na naši osobu
(tj. na mluvčího), a to je rozhodující okamžik pro získání si (nebo ztracení) posluchačů.
Pokud oslovujeme široké publikum, nejtradičnější oslovení jsou Vážené dámy, vážení
pánové!, Vážení přátelé!, Vážení přítomní! Hned za oslovením vyjádříme úctu k publiku: (…)
je mi velkou ctí, že mohu při této slavnostní příležitosti (…).
Pokud se mezi adresáty vyskytují osoby požívající zvláštního postavení, mívají při oslove-
ní přednost: Vážená paní ředitelko, vážení přítomní! Pořadí oslovených musí řečník vhodně
stanovit sám. Oba typy oslovení lze samozřejmě kombinovat: Vážení přítomní, dovolte mi,
abych předně přivítal paní ředitelku…
Po přivítání a oslovení uvedeme téma (důvod) projevu, jeho hlavní myšlenku a naznačí-
me, jak bude projev členěn – tedy vlastně osnovu komunikátu.
STŘEDNÍ ČÁST
V jádru projevu budeme téma vysvětlovat a obhajovat, argumentovat v jeho prospěch.
Pravidelně používáme prostředky navazování a udržování kontaktu s posluchači (znovu
oslovujeme, upozorňujeme na důležité pasáže atp.). Průběžně oznamujeme, jak projev
ubíhá; posluchači mají představu, jak dlouho ještě budeme hovořit, jak jde projev kupředu.