ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
13 Více o koherenci ve čtvrtém ročníku v disciplíně skladba.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 28
/2.2/ KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE A ASERTIVNÍ KOMUNIKACE
Komunikační strategie nám pomáhají dosahovat našich záměrů, a někdy si na nich mu-
síme dát opravdu záležet. V naprosté většině případů se jistě snažíme o pozitivní komuni-
kaci, která je založena na spolupráci s partnery (adresáty). Vše ale záleží jen na našem citu
pro situaci a s tím spojenými faktory (naše kompetence a zkušenosti, porozumění, odhad)
pro jakou strategii se rozhodneme. Volně se vyčleňují tyto typy komunikačních strategií:
strategie kooperativní, zdvořilostní, agresivní, konfliktní, kompromisní, manipulativní.
Cílem asertivní komunikace je zdravé, přiměřené sebeprosazení v komunikaci. Pro do-
cílení komunikačního záměru se volí jazykové prostředky účinné a v případě potřeby i dů-
razné, nikoli však agresivní, nebo naopak submisivní. Ovládneme-li umění asertivity, bu-
deme schopni v komunikaci postupovat věcně a přímo, sebevědomě. Asertivita nezname-
ná protivníka přehádat, nýbrž přesvědčit.
ZÁKLADNÍ RYSY ASERTIVNÍ KOMUNIKACE
1) Prosazuji svůj názor jen tehdy, jsem-li bezpečně v právu (s přihlédnutím ke svým
povinnostem).
2) Metoda gramofonové desky: klidně, ale vytrvale opakuji svůj požadavek, ale nepro-
sazuji ho tak, abych zahnal komunikačního partnera do neřešitelné situace.
3) Komunikuji sebevědomě, avšak nikoli nabubřele. Hovořím stručně a jasně.
4) Kritizuji slušně, bez urážek, pokud možno s povzbuzením do budoucna.
5) Kritiku přijímám věcně, často s přiznáním, že na ní něco je.
6) Věci nazývám pravými jmény, hovořím bez kliček a vytáček.
7) Jednoznačné „ne“ respektuji (i když s ním nesouhlasím).
8) Vím, že umění naslouchat je často stejně důležité jako umění mluvit.
9) Neváhám komunikačního partnera ocenit, postupuje-li korektně. Zajímám se i o je-