ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10 Vnější charakteristika si všímá (vnějších) viditelných znaků popisované postavy. Na vystižení vlastností
fyzických se soustřeďuje pouze tehdy, ovlivňují-li výrazně duševní projevy charakterizovaného. Odlišování
vnější a vnitřní charakteristiky postavy (měla modré oči – vnější ch., často se urážela – vnitřní ch.) není pod-
statné, neboť i způsob popisu zevnějšku postavy může naznačovat její vlastnosti (nebo může být v kontrastu
s nimi).
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 25
Čeština má neobyčejně široký a pestrý repertoár pojmenování a slovních obratů, jimiž lze
v charakteristice operovat. (Slovnědruhově jsou to opět především přídavná jména a pří-
slovce.) Velmi účinným charakterizačním prostředkem jsou i přirovnání (líný jako veš, blbý
jako malovaný sáně), nebo rčení (Myslel si, že mu pečení holubi budou sami lítat do huby.).
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 26
/2/
KAPITOLY Z NAUKY O KOMUNIKACI
/2.1/ KOMUNIKAČNÍ MODEL
Komunikace je v nejširším smyslu výměna informací mezi účastníky dorozumívacího
aktu. (Zahrnujeme do ní samozřejmě i neosobní mezilidské komunikační vztahy, např. mezi
textem a jeho příjemcem.) 11
Ze základní školy víme, že podle základního prostředku vyjadřování rozeznáváme tři zá-
kladní druhy komunikace: verbální/řečová, neverbální/neřečová a smíšená. Rozšíříme své
znalosti tím, že si popíšeme ideální komunikační model.12
Vytváření (produkce) komunikátu probíhá tak, že mluvčí: