ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 2. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 2 | 34
Pro rozvoj obsahového jádra projevu neplatí nějaká obecnější pravidla. Přesto lze dopo-
ručit několik postupů, jež řečníci užívají:
1. Připomínání osnovy textu. Průběžně shrnujeme to, co bylo řečeno, a uvádíme ná-
sledující dílčí téma.
2. Průběžné uvádění možných námitek. Tyto námitky se pak obyčejně vyvracejí nebo
komentují.
3. Doložení vývodů nějakým příběhem. Posluchači ocení vtipnost, zajímavost, senzaci.
4. Opakování motivů. Často se jeden a týž motiv prolíná celým projevem, je rozvíjen a
komentován z různých úhlů pohledu (leitmotiv).
ZÁVĚR
V závěrečné části shrneme argumentaci. Řada řečníků na konci projevu publikum pře-
kvapí pointou. Ještě jednou apelujeme na posluchače, abychom je definitivně přesvědčili.
Na úplný závěr se s publikem rozloučíme a poděkujeme za pozornost.
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY Jazykové (i mimojazykové) prostředky si u řečnictví zasluhují pečlivý výběr. Vždy musíme
mít na paměti míru oficiálnosti projevu a jeho adresáty. Podle komunikační situace (slav-
nostní projev x rodinný proslov) pak vybíráme vhodné jazykové prostředky – od neutrál-
ních spisovných přes knižní po hovorové. Nespisovné jazykové prostředky by se
v projevech neměly vyskytovat vůbec.
Jak tedy projev připravit? Na co si dát pozor v jednotlivých jazykových rovinách? Násle-
dující výčet přináší přehled hlavních prostředků při tvorbě projevu:
a) fonetické prostředky – správná výslovnost, práce s přízvukem, tempem, přesné