Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁKLADY EKONOMICKÉ KOMUNIKACE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (90.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

26. 9. 2017

Základní princip ekonomiky – Proč? Koho se týká?

  1. Vymezení a význam ekonomie

  • Ekonomie je věda o lidském jednání (ekonomickém chování člověka – jednání jako výrobce, spotřebitele či rezprezentanta kolektivního jednání regulátora – státu, integračního uskupení).

  • Není vědou jako vědy přírodní – souvislosti jsou zde nikoli ve smyslu jednoznačně definovaných zákonů, ale jsou pravděpodobnostního (většinového) charakteru.

  • Ekonomie nemůže plně převzít metody přírodních věd, ale i ona má své zákony.

  • Ekonomické jevy se dají interpretovat zcela odlišně, až protichůdně. (Baťa poslal 2 zaměstnance do Afriky, jeden poslal zprávu, že zde trh neobstojí, protože zde lidi boty nenosí. Druhý odpověděl, že se zde bude dařit, protože zde žádné boty ještě nemají.)

  • Úzký vztah s politikou – ekonomové dávají doporučení vládě, jak má přistupovat k regulaci ekonomiky, k veřejným financím atd.

  • Základním předpokladem ekonomie je předpoklad racionálního chování člověka (tu nenalezneme ve volbě cílů, ale prostředků k jejich dosažení).

  • Ekonomie se zabývá racionálním jednáním v podmínkách vzácnosti (omezených zdrojů) – zjednodušený model člověka ekonomického (homo economicus), který se řídí jediným cílem – maximalizací užitku (uspokojení) s minimem nákladů.

  • Racionální jednání není neomylné, ale je schopné napravovat chyby a poučit se z nich.

  • Problém informací: nikdo není schopen obsáhnout všechny potřebné informace ve složitém systému ekonomiky, ale jednotlivé dílčí informace jsou spojeny dělbou práce s trhem, který dává signály prostřednictvím cen, tento systém však nefunguje ideálně, a proto je nutné jej regulovat, samotná „neviditelná ruka trhu“ nestačí.

  • Funkce cen: informační, motivační, alokační a distribuční.

  • Ekonomický koloběh:

  1. Východiskem pro výrobu jsou výrobní faktory, půda, práce a kapitál.

  2. Prostřednictvím výrobních faktorů se vyrábějí statky (zboží, služby) pro spotřebu domácnosti, ty zase za ně platí a finanční prostředky umožňují výrobcům opakovat své činnosti – koloběh, reprodukční proces (člověk musí vyrábět, aby udržel svou existenci)

  1. Ekonomie a komunikace

  • Z definice ekonomie plyne, že jde o jednání lidí ve stycích – lidé se sekávají jako výrobci, kupující, obchodníci, regulátoři… - navzájem komunikují.

  • Smyslem komunikace je přenos potřebných informací mezi aktéry ekonomického jednání, ale také ovlivnění partnerů k žádoucímu chování (například výběru daného zboží, ke změně vybraného sortimentu, ke snížení ceny, k úpravě daní apod.)

  • Aktéry ekonomických komunikací jsou všichni lidé, kteří vstupují do ekonomických vztahů.

  • Významnou úlohou hrají specialisté, kteří mají znalosti.

Základní ekonomické pojmy, historické aspekty, tržní prostředí

Témata, do kterých materiál patří