Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁKLADY EKONOMICKÉ KOMUNIKACE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (90.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Socialistická koncepce klasické politické ekonomie:

  • Rozvinutí pracovní teorie hodnoty – doplnění o hypotézu vykořisťování (rozdíl mezi hodnotou výrobků a hodnotou pracovní síly si přivlastňuje soukromý vlastník výrobních prostředků) = nespravedlnost, podstata základního rozporu kapitalismu.

  • Zákon snižování míry zisku na základě rostoucího podílu věcného kapitálu na hodnotě zboží = snížení míry zisku.

  • Odstranit bariéru soukromého vlastnictví revolucí = postupný vznik beztřídní společnosti (komunismu).

  • Kapitál K. Marxe – 1.díl vyšel v roce 1867, největší dílo ekonomie 19. století.

  • Představitelé: Karel Marx, Friedrich Engels, Karl Kautsky, Vladimir Iljič Lenin a jejich následovníci.

Marginalistická koncepce ekonomické teorie:

  • Vzniká v druhé polovině 19. století jako reakce na marxismus

  • Odmítnutí (obcházení) pracovní teorie hodnoty a její nahrazení teorií mezního užitku (subjektivní přístup).

  • Využití matematických metod – modelování, teorie rovnováhy.

  • Inspirace pozitivismem (snaha prezentovat ekonomii jako přírodní vědu)

  • Představitelé: C. Menger, W. Jevons, L. Walras, V. Pareto, J. Schumpeter a další.

  • Základ současného „hlavního proudu“ ekonomické teorie.

  • Neoklasicimus: převyprávění a doplnění klasických modelů jazykem marginalismu.

3.10. 2017

  1. Makroekonomika a mikroekonomika, hospodářské cykly, princip nabídky a poptávky

MAKROEKONOMIKA A MIKROEKONIMIKA

MAKRO = sféra ekonomického celku (stát, globální ekonomika – agregátní veličiny)

MIKRO = Sféra činnosti ekonomických subjektů (jednotlivců, firem, koncernů)

Základní problémy, trh, nabídka, poptávka

  • Trh – místo setkávání nabídky a poptávky – signály (N je vyšší než P = omezení produkce, přesun na jiné výrobky, P je vyšší než N = zvýšení výroby)

  • Digitalizace trhu na tomto základním vymezení nic nemění. jen se zrychlují reakce a způsob přenosu informací.

  • Poptávka funkce – závislost velikosti poptávky na ceně, když ceny rostou, poptávka klesá (lidé nemají dost peněz).

  • Nabídková funkce: opačně, než poptávka funkce = s vyšší cenou nabídka stoupá

  • Poptávková funkce: s nižší cenou nabídka klesá.

  • Bod rovnováhy = nabídka a poptávka je v rovnováze, v tu chvíli jsou obě strany spokojené, nic by ovšem nezbylo. Obchodník se této situace snaží dosáhnout.

Poptávková elasticita:

  • Poměr mezi procentuálním zvýšením množství (poptávky) a procentuální změnou (snížením) ceny.

  • Poptávka je elastická, pokud je jednotkové zvýšení (snížení) množství vyšší než jednotkové snížení (zvýšení ceny).

  • Poptávka je neelastická, pokud je jednotkové zvýšení (snížení) množství nižší než jednotkové snížení (zvýšením ceny).

  • Pokud je zvýšení si snížení stejné, jde o jednotkovou elasticitu.

= (elasticita) míra reakce na změny.

Moderní ekonomika: (smíšená/smíšený charakter)

Témata, do kterých materiál patří