MODEROVÁNÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MODEROVÁNÍ
Definice pojmu moderování
vedení či zprostředkování komunikace ve skupině 3 a více lidmi (test)
uvaděč,hlasatel -> lidé co čtou zprávy, nejsou to moderátoři (počasí, televizní noviny)
moderátor není -> zprávař, počasář, průvodce, hlasatel
Historie slova „moderování“
moderování z latiny „moderate“
„moderaci! = mírnit, krotit, zdržovat
„moderato“ = vlastnost lidí, umírněnost, sebeovládání
Synonyma
komunikátor
konferenciér (dříve uvaděč hlasatel)
průvodce
mediátor (ekonomická, sociální oblast)
řídící, průvodce, vedoucí diskuze, koordinátor diskuze, společenské akce
Pojmy
moderátor = člověk, který řídí, vede, usměrňuje diskuzi mezi lidmi
respondent = člověk, který je aktivním účastníkem, hráčem diskuze individuálního rozhovoru určeného pro veřejnost (dotazovaný)
recipient = obecně příjemce informace
Vlastnosti moderátora
ctižádostivý
sečtělost – přehled o dění kolem, velmi dobrá slovní zásoba (13 000 aktivních slov)
dobře připravený
schopen správně mluvit, rétorické dovednosti
uspokojivý vzhled – pohledný – mající charisma
celkově upravený, vhodně oblečený, dbající na svůj vzhled
sebeovládání, zjednat si pořádek, ne cholerik
znalý osobnosti respondenta, vnímající přítomnou cílovou skupinu a její priority
dobrý psycholog a diplomat, schopný improvizace
Typ moderování
dle místa určení:
uzavřené jsou v rámci skupiny, třeba třídy, nikam se to nepouští, neprezentuje, nenatáčí se to
otevřené jsou konference, besedy, společenské akce, dochází k šíření veřejnosti – TV, rozhlas
dle způsobu realizace:
LIVE -> jsou zde nároky na přípravu, kvalitu, velký stress, důležité momentální znalosti a celkové vědomosti, schopnost improvizace, bez úpravy střihu
předtočené -> je zde možné nekontrolované zkreslení při sestřihu, když selže paměť lze záznam zastavit, vše je možné natrénovat a upravit
Druhy moderování dle místa
v audiovizuálních mediích – TV, rozhlas, internet
v tiskových médiích
při společenských akcích – TK, TB, brífincích
při efektivních firemních řízení – moderování odborných diskusí, porad, brainstormingů
Časové fáze přípravy a průběhu
příprava – musí odpovídat příprava scény tak, aby moderátorovi co nejvíce vyhovovala a odpovídala jeho schopnostem, představám a možnostem
vlastní realizace – spolupráce při vytváření návrhu
vědět kdo přišel, zda nedošlo ke změnám v obsahu scénáře
vyhodnocení (kontrola, zpětně se vracím)
Všeobecné podmínky moderování
maximální podíl na realizaci scénáře od začátku do schválené konečné podoby
zjišťování informací souvisejících s tématem (potřebnými informacemi), s lidmi, kteří budou přítomni -> respondenti, cílová skupina, s místem konání akce -> kde se bude konat, v jakém prostředí, důkladně místo prozkoumat -> dostupnost prostředí, kvalita prostředí, klima (18 – 22 stupňů, vlhkost vzduchu 65% - 75%)
světelné zvukové podmínky