MODEROVÁNÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Umění šokovat – hlavní faktory
účelem není jen poskytnout jednorázovou informaci, ale přimět přítomné, aby si:
co nejdéle informaci pamatovali
při různých příležitostech vzpomněli
působil jako vzdělávací moment
vědět, že při zpracování informací vše každý správně pochopit a bude dále informovat
vést k tomu, aby se vracel!!!
Brainjoging
způsob jak se připravovat
metoda maximálního využití paměti = zlepšení f-ce zapamatování si cílených informací
pravidelná cvičení s mozkem
jak často? = nejlépe každé ráno, také před náročným úkolem, např. řešení náročných úkolů v práci, ale i třeba moderování
jakým způsobem? = křížovky, logické hry na zapamatování, výuka cizích jazyků, nákupy bez seznamů, testování během cesty autem, metoda rychlého čtení, Silvova metoda = využití alfa frekvence = podvědomí
Nejčastější chyby moderátora
nedostatečná příprava
tréma, stres
celková pasivita – moderátor není skoro vidět
nevýrazná osobnost – postrádá charisma
neschopnost zvládat situaci při krizové komunikaci
neschopnost improvizace v nečekaných situacích
neschopnost přesně a krátce formulovat otázky a další myšlenky
snaha o upoutání pozornosti více na sebe než na téma a diskutující
neznalost práce s technikou
Komplikovaná struktura scénáře akce
Opomenutá kontrola dosavadních úkolů
Nedržení se stanoveného tématu – obsahu stanoveného scénáře, časté odbočování k jiným věcem už v samotném úvodu
Nekontrolovatelná diskuze – každý si říká, co chce a skáče se od jednoho tématu k druhému
Živelná diskuze – skákání si dořeči
V případě nastolení problému nekonkrétní závěr a bez určení, kdo, jakými prostředky a dokdy úkol splní
Přílišná povrchnost při projednávání jednotlivých bodů – nekonkrétnost – zbytečné zdržování – věcné k problémům
Složitost některých bodů – nutná srozumitelnost i pro ostatní přítomné – chybí zpětná vazba
Neudržení pozornosti všech přítomných – ne vše všechny zajímá
Benevolence vůči narušitelům akce – větší tvrdost proti těm, kteří akci narušují a rozptylují ostatní
Mozek, paměť – využití
Moderátor potřebuje ke své práci co nejvíce si pamatovat – předčítání textu je zastaralé, neefektivní a nezajímavé, nudné. Proto je třeba si co nejvíce informací pamatovat..
Vědomé – cílené
Využití známých metod – slovní zvýraznění – přívlastek
Opakováním některých pasáží, připomenutím toho, co chceme zvýraznit
Využití různých povzbuzujících preparátů
Využití základní prvků akupunktury a akupresury
Nevědomé
Využití podprahového vnímání – hypnóza
Určité vrozené schopnosti – genetické předpoklady
Paměť = schopnost organismu přijímat, uchovávat a vybavovat předchozí zkušenosti
Umožňuje uchování minulé zkušenosti, je nezbytnou podmínkou adaptace
Paměť je jeden z funkčních systémů mozku
Rozlišují se dva hlavní druhy paměti:
Fylogenetická – zahrnuje složitější, podmíněné reflex a instinkty
Ontogenetická - individuální prožitky: Deklarativní – uvědomovaná, verbální, neverbální: sémantická složka, epizodická složka – vzpomínky na události
Nedeklarativní paměť
Paměť procedurální – implicitní, není zřetelně uvědomovaná, vývojově stará paměť
Priming – vybavování si pomocí nápovědy
Podmiňování
Klinické dělení
Bezprostřední
Recentní – několik měsíců, pro vzdálené události
Dělení podle uchování paměťové stopy:
Utrakrátká
Krátkodobá
Dlouhodobá
Dělení dle experimentální fyziologie