1. Moliére - Lakomec
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
autor: MOLIÉRE
- mistr francouzské divadelní komedie
- nejslavnější představitel evropského klasicismu
- francouzský herec, spisovatel a dramatik
- syn bohatého měšťana, proti vůli rodiny se stal komediantem
- zabýval se tzv. nízkým dramatem, hlavně komedií a fraškou
- psal komedie, byly srozumitelné, jsou nadčasové (lidské chyby), kritizuje a zesměšňuje společnost
- nejúspěšnější evropský autor komedií
- napsal celkem 33 her
- jeho otec byl královský čalouník
- založil divadelní společnost (přijel do Paříže a hrál divadlo, pracoval pro Ludvíka XIV.)
- Lakomec je psán podle Komedie o hrnci od Plauta
- zemřel na jevišti při výstupu, kdy hrál umírajícího ve hře Zdravý nemocný
Zařazení autora do uměleckého směru
- francouzský klasicismus, 17. – 18. století
Autorova tvorba: Tvořil především komedie, frašky, satiry, popisoval lidské slabosti a špatné vlastnosti, politiku, hl. hrdinové znázorněny satiricky a zároveň humorně (získají si sympatie diváků)
Znaky autorovy tvorby: ostrá kritika společnosti, zesměšnění lidských slabostí, hra s jazykem (prostá mluva, obecná čeština), je pro něj typické malé množství postav, spletitý děj s překvapivým a rychlým rozuzlením a aktuálnost problémů
dílo:
• Zdravý nemocný – kritizuje hypochondry, hlavní postava Argan si myslí, že je nemocný, a dává to patřičně najevo
• Tartuffe – ostře satirická komedie o politické situaci ve Francii, kritizuje církev, hra byla dlouho zakázána
• Don Juan – vypráví o španělském svůdníkovi, který neuznává žádné povinnosti, neváží si žen, pouze si s nimi užívá
• Misantrop – veršovaná komedie, vrcholné dílo
• Měšťák šlechticem – komedie v próze, satira na chudnoucí šlechtu
• Psyché – mytologická baletní tragikomedie, spolupracoval s Corneillem a Quinaultem
Klasicismus
- směr umělecký i literární, rozvíjí se v 17. a 18. století
- střídmý sloh, později se z něj vyvinul empír
- napodobuje antické umění
- žánry se dělí na vysoké (óda, epos, tragédie) a nízké (bajka, satira, komedie)
- žánry se nesměly míchat
návaznost na antiku
pevně stanovená pravidla a předpisy (normy)
Aristotelova zásada tří jednot – jednota času (příběh se odehrává během 24 hodin), jednota místa (příběh měl být spjat s jedním místem) a jednota děje (jedna základní příběhová linie)
rozum převažuje nad emocemi
Obsah (stručně): Bohatý měšťanský vdovec Harpagon žije se svými dětmi Kleantem a Eliškou. Je však natolik chamtivý a lakomý, že skrývá své peníze i před vlastními dětmi. Kleantes je zamilovaný do chudé dívky Mariany a chce Harpagona požádat o svolení vzít si ji za ženu, avšak Harpagon ho překvapí tím, že má v úmyslu vzít si Marianu sám. Eliška je také zamilovaná, má ráda Valéra, který se nechal u Harpagona zaměstnat coby správce a snaží se vetřít do jeho přízně. Harpagon má ale v úmyslu Elišku provdat za starého a bohatého pana Anselma, který je ve skutečnosti otec Valéra a Mariany (o tom zatím nikdo neví). Kleantův sluha Čipera najde na zahradě Harpagonův zakopaný poklad a přinese jej svému pánovi. Harpagon na krádež brzy přijde a vyslýchá celý dům. Během toho zjistí, že Eliška je zasnoubená s Valérem. Vyjde najevo skutečný šlechtický původ Valéra a Mariany a to tak, že to jsou děti pana Anselma. Kleant navrhne vrácení peněz pod podmínkou, že dostane Marianu a otec mu ji přenechá. Harpagon je schopný obětovat vše pro své peníze, protože by bez nich nemohl žít. Poté co zná původ Valéra a Mariany proti oboum sňatkům více nic nenamítá.