Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. klasicismus a osvicenstvi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

6) Klasicismus, osvícenství a preromantismus

Klasicismus

  • z latinského classicus-vynikající, vzorný

  • rozvíjejí se společně s barokem

  • klasicismus-umělecký směr

  • vzor v antice

  • přesvědčení, že z různých způsobů, jimiž lze vyjádřit nějakou myšlenku, je pouze jediný ten správný

  • pevný feudální řád

  • velmi přesné uspořádání společnosti

  • nejvyšší autorita-panovník (Ludvík XIV: ,,Stát jsem já“)

  • rozřazování do škatulek

  • rozdělení žánrů

  1. vysoké

    • óda, epos, tragédie

  2. nízké

    • bajka, satira, komedie

    • drama-je napodobením života dodržování tří jednot

  1. místa

    • všechny výjevy dramatu se odehrává na jednom místě

  2. času

    • omezení doby příběhu na 24 (max. 48) hodin

  3. děje

    • logické a přímočaré vedení zápletky v jedné hlavní dějové linii

    • Nicolas Boileau-Despréaux

  1. kodifikátor zásad francouzského klasicismu

  2. Umění básnické-shrnutí názorů své doby na uměleckou tvorbu; veršovaná poetika

    • charakteristické žánry

  1. převažuje složka rozumová nad emocionální-didaktická báseň, popisná báseň, moralistní vyprávění, esej, úvaha, veršovaná tragédie, commedia dell´arte, filozofický román nebo povídka (commedia dell´arte-italská komedie 16.-17. stol., v níž herci v několika typických postavách improvizovali dialog podle předem stanoveného průběhu děje)

Francie

Jean Racine (1630-1699)

  • antická mytologie

  • psychologická tragédie

  • cit, vášeň (=osudová moc, jež zcela ničí svou oběť)

  • dobrý psycholog-dokázal vykreslit lásku, zvlášť lásku ženy

  • konflikt v jeho hrách-střetnutí citu s egoistickými vášněmi

Andromacha (1667)

Ifigenie (1674)

Faidra (1677) - Faidra, žena athénského krále Thesea, potlačuje dlouho lásku k nevlastnímu synovi Hippolytovi. Projeví mu svůj cit v době, kdy se domnívá, že král v cizině zemřel, ale Hippolyt zůstane chladný a odmítavý. Faidra chce podnítit jeho ctižádost a navrhuje mu, že se spolu podělí o trůn. Král Theseus se však vrací a ušlechtilého Hippolyta obžalovává Faidřina chůva z pokusu o zneuctění vlastní matky. Král vyžene syna ze země a vyzývá bohy, aby potrestali zločin. Králova žádost se brzy vyplní: Faidra vypije jed a před smrtí se doznává Theseovi, že jej oklamala.

Pierre Corneille (1606-1684)

  • cit x povinnost, závazky, čest

  • tvůrce moderní tragédie-dal jí pevnou kompoziční zákonitost

  • po neúspěších se vzdal divadla, jehož klasicistní zásady definoval v třech Projevech

Medea

Cid (1636) - Rodrigo-Cid zabije hraběte Gormu, otce své milé, Chimeny, protože urazil Rodrigova otce. Chimena miluje Rodriga, ale nad jejím citem převáží čest rodiny a dívka žádá krále, aby potrestal vraha. Patos dramatické situace, za níž oba hrdinové trpí, neboť se vzájemně milují, ale přitom trvají na představách cti, se vyhrocuje v třetím jednání. Konflikt končí smírně zásahem krále, neboť Rodrigo odčinil svou vinu udatností v boji.¨

Témata, do kterých materiál patří