6. klasicismus a osvicenstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
6) Klasicismus, osvícenství a preromantismus
Klasicismus
z latinského classicus-vynikající, vzorný
rozvíjejí se společně s barokem
klasicismus-umělecký směr
vzor v antice
přesvědčení, že z různých způsobů, jimiž lze vyjádřit nějakou myšlenku, je pouze jediný ten správný
pevný feudální řád
velmi přesné uspořádání společnosti
nejvyšší autorita-panovník (Ludvík XIV: ,,Stát jsem já“)
rozřazování do škatulek
rozdělení žánrů
vysoké
óda, epos, tragédie
nízké
bajka, satira, komedie
drama-je napodobením života dodržování tří jednot
místa
všechny výjevy dramatu se odehrává na jednom místě
času
omezení doby příběhu na 24 (max. 48) hodin
děje
logické a přímočaré vedení zápletky v jedné hlavní dějové linii
Nicolas Boileau-Despréaux
kodifikátor zásad francouzského klasicismu
Umění básnické-shrnutí názorů své doby na uměleckou tvorbu; veršovaná poetika
charakteristické žánry
převažuje složka rozumová nad emocionální-didaktická báseň, popisná báseň, moralistní vyprávění, esej, úvaha, veršovaná tragédie, commedia dell´arte, filozofický román nebo povídka (commedia dell´arte-italská komedie 16.-17. stol., v níž herci v několika typických postavách improvizovali dialog podle předem stanoveného průběhu děje)
Francie
Jean Racine (1630-1699)
antická mytologie
psychologická tragédie
cit, vášeň (=osudová moc, jež zcela ničí svou oběť)
dobrý psycholog-dokázal vykreslit lásku, zvlášť lásku ženy
konflikt v jeho hrách-střetnutí citu s egoistickými vášněmi
Andromacha (1667)
Ifigenie (1674)
Faidra (1677) - Faidra, žena athénského krále Thesea, potlačuje dlouho lásku k nevlastnímu synovi Hippolytovi. Projeví mu svůj cit v době, kdy se domnívá, že král v cizině zemřel, ale Hippolyt zůstane chladný a odmítavý. Faidra chce podnítit jeho ctižádost a navrhuje mu, že se spolu podělí o trůn. Král Theseus se však vrací a ušlechtilého Hippolyta obžalovává Faidřina chůva z pokusu o zneuctění vlastní matky. Král vyžene syna ze země a vyzývá bohy, aby potrestali zločin. Králova žádost se brzy vyplní: Faidra vypije jed a před smrtí se doznává Theseovi, že jej oklamala.
Pierre Corneille (1606-1684)
cit x povinnost, závazky, čest
tvůrce moderní tragédie-dal jí pevnou kompoziční zákonitost
po neúspěších se vzdal divadla, jehož klasicistní zásady definoval v třech Projevech
Medea
Cid (1636) - Rodrigo-Cid zabije hraběte Gormu, otce své milé, Chimeny, protože urazil Rodrigova otce. Chimena miluje Rodriga, ale nad jejím citem převáží čest rodiny a dívka žádá krále, aby potrestal vraha. Patos dramatické situace, za níž oba hrdinové trpí, neboť se vzájemně milují, ale přitom trvají na představách cti, se vyhrocuje v třetím jednání. Konflikt končí smírně zásahem krále, neboť Rodrigo odčinil svou vinu udatností v boji.¨