6. klasicismus a osvicenstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Preromantismus
2. polovina 18.století
znaky
přechod mezi klasicismem a romantismem
umění je chápáno jako prostředek k přeměně světa
odmítají konvence a řád (návrat k Shakespearovi)
tvůrčí svoboda
důraz na city, vášeň ( sentimentalismus), fantazii, vznešenost
návrat k přírodě-noční motivy, měsíc, jezera, hřbitovy
návrat k historii
návrat k lidové slovesnosti, autor=mluvčí lidu; obdiv k venkovu, nezkaženým obyvatelům
Francie
François René de Chateaubriand (1768-1848)
uniká ze své současnosti poznamenané vírem převratných politických a společenských přeměn do středověku, náboženských mýtů a do exotické americké přírody
Atala - povídka inspirovaná Biblí a homérskými eposy
líčí tragický příběh lásky indiána a křesťanské dívky Ataly v prostředí nedotčené americké přirody
Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)
ženevský rodák
lidé se rodí jako nezkažené bytosti, kazí je civilizace
stojí svými myšlenkovými i uměleckými podněty na začátku proudu, který bude ovlivňovat evropskou kulturu téměř po jedno století
vzděláním samouk utekl v šestnácti letech z rodného města a žil skoro do třiceti let bez stálého zaměstnání; živil se nuzně skromnými honoráři za drobné články a podporou šlechtických mecenášů
vytušil, že příčinou sociální nerovnosti mezi lidmi je soukromé vlastnictví
požadoval návrat k přírodě, v níž nacházel pro člověka novou svobodu
Emil čili o výchově (1762) - pedagogický román, kam vtělil své představy o přirozeném a citově bohatém životě
O smlouvě společenské (1762) - pojednání v němž rozvíjel myšlenku, že lid je jediným nositelem moci ve státě
Nová Heloisa (1761)
román psaný dopisovou formou, kam vtělil hlavní představy a pocity své doby; tragický příběh lásky
v tomto díle jsou přítomny všechny příznačné prvky preromantismu a romantismu: lyrická melancholie, vypjaté citové reakce hrdinů, podmanivá líčení přírody a kontrast mezi životem v přírodě a životem ve společnosti
Antoine - Franςois Prévost (1697-1763)
Manon Lescaut –inspirovala V. Nezvala
Manon Lescaut – V. Nezval
Manon je můj osud. Manon je můj osud.
Manon je všecko, co neznal jsem dosud.
Manon je první a poslední můj hřích,
nepoznat Manon, nemiloval bych.
Manon je motýl. Manon je včela.
Manon je růže, hozená do kostela.
Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel.
Manon je rozum, který mi uletěl!
Manon je dítě. Manon je plavovláska.
Manon je první a poslední má láska.
Manon, ach Manon, Manon z Arrasu!
Manon je moje umřít pro krásu.
Německo
skupina Sturm und Drang (Bouře a vzdor)
Friedrich Schiller (1759-1805)
v lyrice vyslovil vznešené všelidské cityÓda na radost, myšlenky a mravní ideály
v divadelních hrách odsoudil politický i osobní útlak
dramata Loupežníci (1781) a Don Carlos (1787)
vyjadřují protest proti tyranii vlády nad lidem i proti osobnímu bezpráví
obě dramata patří k vrcholným dílům období ,,bouře a vzdoru“
i když děj Loupežníků o mstě šlechtického vůdce Karla Moora za společenské křivdy je vzat ze středověku a děj Dona Carlose z bojů nizozemského lidu proti španělské nadvládě, představil Schiller v obou hrách nový ideál hrdiny současnosti