ČJ-Tyrolské-elegie -rozbor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Božena Němcová (Babička, Divá Bára, V zámku a v podzámčí) – idylické líčení jejího dětství, sen o lepším světě s harmonickými vztahy
- Karel Jaromír Erben
- Karel Hynek Mácha (Máj, Obrazy ze života mého, Pouť krkonošská, Cikáni, Křivoklad)
- George Gordon Byron (Childe Haroldova pouť, Manfréd (veršované drama), Don Juan (komický epos))
- Percy Bysshe Shelley (Odpoutaný Prometheus)
- Jane Auster
- Victor Hugo – Dělníci moře (osudovost živlů, zákonů, dogmat)
- Walter Scott – Ivanhoe (středověká Anglie, boje o trůn)
- A. S. Puškin – Evžen Oněgin, Kapitánská dcerka (hist. povídka), Bachčisarajská fontána
- M. J. Lermontov – Hrdina naší doby (psychologické), Maškaráda (drama)
- James Fenimore Cooper – Poslední mohykán
- Nathaniel Hawthorne (zakladatel americké novely) – Šarlatové písmeno
- Herman Melville – Bílá velryba (zápas člověka s přírodou)
- Edgar Allan Poe – Havran, Jáma a kyvadlo
- slovenští básníci Janko Král a Samo Chalupka
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ (1821-1856)
novinář a básník
zakladatel moderní české žurnalistiky a politického novinářství
studium filosofie v Pze, kněžský seminář (v povolání kněze viděl možnost, jak působit na lid) → ze semináře vyloučen → soukromé studium
vychovatel v Moskvě → zklamání z carské vlády (cca 90 epigramů – kniha Epigramy, kritický článek Slovan a Čech, cyklus reportáží Obrazy z Rus, satirická kniha Such Národních novin)
po revoluci 48 skládal popěvky na nápěvy národních písní
redaktor Pražských novin a České včely → změnil na Národní noviny (1. velký český politický deník) – zakázány → odešel do Kutné Hory a vydával týdeník Slovan – kritika vlády a církevní hierarchie, hájení demokratických a národnostních práv
za žurnalistickou činnost dvakrát souzen, 1851 deportován do Brixenu
1855 návrat, zemřel v Praze (tubera)
vrchol tvorby – satirické skladby Tyrolské elegie, Král Lávra a Křest svatého Vladimíra
literární kritika – Kapitola o kritice, kritika Tylova Posledního Čecha (Borovský x povrchnímu sentimentálnímu vlastenectví – chce pravdivost a uměleckou kvalitu)
TYROLSKÉ ELEGIE
napsány 1852 v Brixenu, vydány časopisecky 1861
ostrá, útočná satira na rakouskou vládu a státní policii
obžaloba absolutistického systému za Bachova režimu, v němž jednotlivec ztratil svou hodnotu
název elegie – souvislost s Žalozpěvy starořímského básníka Ovidia, který své dílo psal v době svého vyhnanství v Tomidě
ELEGIE (z řec. elegos = pohřební zpěv) – žalozpěv – lyrická báseň, jejímž námětem je smutek, stesk nad smrtí, žal nad ztracenou láskou, truchlení za zašlým mládím, stesk po domově atd. – ve starém Řecku založena na střídání pentametru a hexametru (tzv. elegické distichon)
čtenář od elegického žánru očekává náročné antické metrum – jako např. v Kollárově Předzpěvu Slávy dcery) → autor očekávání záměrně porušuje užitím prostého verše lidové písně a hovorového jazyka
využití lidové slovesnosti, ustálené obraty, hovorový jazyk
prolínání knižních výrazů s hovorovou češtinou a novinářským slangem
autor využívá romantické motivy (motiv vězně, motiv luny) – vkládá je do všedních i komických souvislostí a tím je zbavuje jejich výlučnosti
jazyková i situační komika, ironie, sarkasmus
často hyperbola či parodie
9 zpěvů, krátké čtyřveršové strofy se střídavým (přerývaným) rýmem
v každé strofě vtipný postřeh, nápad a originální pohled na situaci
popsáno Borovského zatčení a deportace do tyrolského městečka Brixen → autobiografické
oslovuje měsíc a podrobně mu vypráví svůj příběh
vysmívá se vládě a policii
smutek po vlasti, manželce a dceři
ponížení z nutnosti podrobit se