Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČJ-Tyrolské-elegie -rozbor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Tyrolské elegie

SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ

  • politická situace

- řada revolucí v Evropě → růst politického uvědomění, otázka národní svobody

- protiruské povstání v Polsku

→ starší generace (Jungmann, V. Hanka) proti

→ mladší generace (Mácha, K. Sabina) pro

- 1848 vznik Národního výboru

  • základní principy fungování společnosti (každodenní život)

- rozšíření kultury i do měšťáckých vrstev

- zvýšení poptávky po knihách a spotřebním zboží

- čeština (dosud spíš v domácnostech) jazykem veřejného života a projevem národního cítění

- založena Matice česká (osvětové přednášky, překlad cizích autorů)

- rozvoj divadla (Stavovské divadlo, Kajetánské divadlo)

- české časopisy (Časopis Českého muzea, Česká včela – Borovský redaktor, Květy)

  • kontext dalších druhů umění

- malířství – hlavně krajinářství – Antonín a Josef Mánesové

- sochařství – Václav Levý

- architektura – inspirace renesancí a gotikou – neogotická přestavba zámku Hluboká

- hudba – součást měšťanského života, vyjadřuje rozervanost a individualitu jedince

  • literatura

- 30’s pozvolný přechod od osvícenství k romantismu

- v české literatuře nikdy plné rozvinutí romantismu (jen Mácha)

- zájem o lidovou kulturu

- namísto didaktické fce (vychovávat čtenáře) získává fci estetickou

- důraz na cit, individualitu, tajemství a prožitky

- v centru pozornosti člověk a jeho pocity, myšlenky a touhy

- rozvoj lyricko-epické balady a pohádky (Němcová – Slovenské pohádky a pověsti)

- objevení nových estetických hodnot – kontrast, smysl pro barevnost, lidová mluva, hudebnost, onomatopoie (zvukomalebnost), ironie (vzniká z rozporu mezi ideálem a skutečností)

- témata – dálky, putování, cesta, poutníci, jezera

- 30. léta – spor o Máchovu tvorbu (Tyl vytýká nedostatek vlastenectví, protože je moc estetická)

- 40. léta – zvýšení umělecké náročnosti literatury, polemika mezi Tylem a Borovským kvůli správné podobě vlastenectví

- NÁRODNÍ OBROZENÍ – proces utváření novodobého národa, kladení základů novodobé národní kultury a vzkříšení národa, resp. jeho probuzení

- podpořeno fr. osvícenstvím, staví na myšlenkách demokracie, národního sebevědomí (důraz na český jazyk a českou historii) a slovanské vzájemnosti

- 1. etapa (70. léta 18. st. až poč. 19. st.) – obranná

- J. Dobrovský

- 2. etapa (poč. 19. st. až 20. léta 19. st.) – ofenzivní

- J. Jungmann, F. Palacký, F. L. Čelakovský, Václav Kliment Klicpera

- 3. etapa (20. léta až 40. léta 19. st.) – převládá romantismus

- J. K. Tyl, K. J. Erben, K. Sabina, K. H. Mácha

- 4. etapa (50. léta 19. st.)

- K. H. Borovský, B. Němcová

  • další autoři

- Josef Kajetán Tyl (Strakonický dudák aneb Hody divých žen, Jiříkovo vidění, Tvrdohlavá žena, Lesní panna aneb Cesta do Ameriky, Fidlovačka (František Škroup)) – východisko v principu lásky, jež je mocnější než všechny těžkosti světa

Témata, do kterých materiál patří