Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

DIVADLO JÁRY CIMRMANA – DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU VÝPRAVOU PRAŽSKÝCH OTUŽILCŮ VEDENOU ČECHEM KARLEM NĚMCEM 5. DUBNA 1909

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O KNIZE

Číslo a místo vydání, nakladatel – To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana, Exact Service, Praha, 1993

První vydání – Hra měla premiéru 25. října 1985 v Divadle Jiřího Wolkera v Praze.

LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT

ČESKÉ DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ

  1. období poválečné a 50. léta

  • Vinohradské divadlo přejmenováno na Ústřední divadlo Československé armády

  • po válce obnoveno divadlo D34 (jako D46)

  • Osvobozené divadlo pod názvem Divadlo V+W (uvedena opět Pěst na oko, Divotvorný hrnec, Voskovec se 1948 vrací do USA) -> Werich šéf pozdějšího Divadla ABC – vystupuje s M. Kopeckým, pak s M. Horníčkem (opět forbíny)

  1. poválečná léta

  • situace po válce – období rychlého rozvoje vědy a kultury, snaha navázat na demokratickou tradici 1. republiky, v literatuře autoři reagují na válku a na porážku nehumánních sil

  • po osvobození se hrály hry, které vznikly už za okupace (tendence jinotajů)

JAN DRDA

Hrátky s čertem – skrytý protifašistický význam, pohádka, vznikla za protektorátu (ale mohla se hrát až po válce)

Dlaskabáty, hříšná ves

  1. 50. léta

  • po komunistickém převratu v únoru 1948 – nastupuje k moci komunistická ideologie, kultura je znárodněna, je potlačena tvůrčí svoboda, osoby nevhodné jsou persekuovány

  • je vytvářen ideologický tlak -> hry politicky motivované, v popředí je hledisko ideologické a ne estetické

  • budovatelská dramata

    • jednoduchý děj, srozumitelný a přímočarý, postavy jsou třídně uvědomělé

    • prototypy postav:

      • černý x bílý – odpadá psychologizace postav

    • zápletky – stará x mladá generace

    • účel – agitační, snaha vyjádřit, jak je stávající režim skvělý

  • komedie (výsměch třídnímu nepříteli, oficiální optimismus)

  • překlady sovětských dramat

Miloslav Stehlík - Jarní hromobití – o združstevňování na vesnici

Vojtěch Cach – Mostecká stávka

  1. zlatý věk – konec 50. let a 60. léta

  • typickým prvkem je vznik divadel malých forem (protipól oficiálních scén, komorní prostředí – často např. hospoda

  • divadla studiového typu – experimentální scény 70.let, další vývojová fáze divadel malých forem, od kabaretní orientace k činohře, autorský typ

REDUTA (z antiky = místo zábavy)

1.scéna

spojen s ní vznik tzv. text-appealů (=text pro diváka atraktivní, barvité vystoupení – scénky, písně, tance, vymazání hranice mezi jevištěm a divákem)

Ivan Vyskočil (Motomrfóza), Jiří Suchý

Divadlo na zábradlí

založeno 1958, činohra i pantomima (Ladislav Fialka), Ivan Vyskočil a Ljuba Herrmannová

významné inscenace - Kdyby tisíc klarinetů, Zahradní slavnost, uvedena i hra Čekání na Godota

SEMAFOR (SEdm MAlých FORem)

autorská vystoupení, 1.hra – Člověk z půdy (hudební komedie) - hudba podobná jazzu a swingu

Témata, do kterých materiál patří