DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
DIVADLO JÁRY CIMRMANA – DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU VÝPRAVOU PRAŽSKÝCH OTUŽILCŮ VEDENOU ČECHEM KARLEM NĚMCEM 5. DUBNA 1909
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O KNIZE
Číslo a místo vydání, nakladatel – To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana, Exact Service, Praha, 1993
První vydání – Hra měla premiéru 25. října 1985 v Divadle Jiřího Wolkera v Praze.
LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT
ČESKÉ DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
období poválečné a 50. léta
Vinohradské divadlo přejmenováno na Ústřední divadlo Československé armády
po válce obnoveno divadlo D34 (jako D46)
Osvobozené divadlo pod názvem Divadlo V+W (uvedena opět Pěst na oko, Divotvorný hrnec, Voskovec se 1948 vrací do USA) -> Werich šéf pozdějšího Divadla ABC – vystupuje s M. Kopeckým, pak s M. Horníčkem (opět forbíny)
poválečná léta
situace po válce – období rychlého rozvoje vědy a kultury, snaha navázat na demokratickou tradici 1. republiky, v literatuře autoři reagují na válku a na porážku nehumánních sil
po osvobození se hrály hry, které vznikly už za okupace (tendence jinotajů)
JAN DRDA
Hrátky s čertem – skrytý protifašistický význam, pohádka, vznikla za protektorátu (ale mohla se hrát až po válce)
Dlaskabáty, hříšná ves
50. léta
po komunistickém převratu v únoru 1948 – nastupuje k moci komunistická ideologie, kultura je znárodněna, je potlačena tvůrčí svoboda, osoby nevhodné jsou persekuovány
je vytvářen ideologický tlak -> hry politicky motivované, v popředí je hledisko ideologické a ne estetické
budovatelská dramata
jednoduchý děj, srozumitelný a přímočarý, postavy jsou třídně uvědomělé
prototypy postav:
černý x bílý – odpadá psychologizace postav
zápletky – stará x mladá generace
účel – agitační, snaha vyjádřit, jak je stávající režim skvělý
komedie (výsměch třídnímu nepříteli, oficiální optimismus)
překlady sovětských dramat
Miloslav Stehlík - Jarní hromobití – o združstevňování na vesnici
Vojtěch Cach – Mostecká stávka
zlatý věk – konec 50. let a 60. léta
typickým prvkem je vznik divadel malých forem (protipól oficiálních scén, komorní prostředí – často např. hospoda
divadla studiového typu – experimentální scény 70.let, další vývojová fáze divadel malých forem, od kabaretní orientace k činohře, autorský typ
REDUTA (z antiky = místo zábavy)
1.scéna
spojen s ní vznik tzv. text-appealů (=text pro diváka atraktivní, barvité vystoupení – scénky, písně, tance, vymazání hranice mezi jevištěm a divákem)
Ivan Vyskočil (Motomrfóza), Jiří Suchý
Divadlo na zábradlí
založeno 1958, činohra i pantomima (Ladislav Fialka), Ivan Vyskočil a Ljuba Herrmannová
významné inscenace - Kdyby tisíc klarinetů, Zahradní slavnost, uvedena i hra Čekání na Godota
SEMAFOR (SEdm MAlých FORem)
autorská vystoupení, 1.hra – Člověk z půdy (hudební komedie) - hudba podobná jazzu a swingu