Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27,56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

DIVADLO JÁRY CIMRMANA – DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU VÝPRAVOU PRAŽSKÝCH OTUŽILCŮ VEDENOU ČECHEM KARLEM NĚMCEM 5. DUBNA 1909 ZÁKLADNÍ ÚDAJE O KNIZE Číslo a místo vydání, nakladatel– To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana, Exact Service, Praha, 1993 První vydání – Hra měla premiéru 25. října 1985 v Divadle Jiřího Wolkera v Praze. LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT ČESKÉ DRAMA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ období poválečné a 50. létaVinohradské divadlo přejmenováno na Ústřední divadlo Československé armádypo válce obnoveno divadlo D34 (jako D46)Osvobozené divadlo pod názvem Divadlo V+W (uvedena opět Pěst na oko, Divotvorný hrnec, Voskovec se 1948 vrací do USA) -> Werich šéf pozdějšího Divadla ABC – vystupuje s M. Kopeckým, pak s M. Horníčkem (opět forbíny)poválečná létasituace po válce – období rychlého rozvoje vědy a kultury, snaha navázat na demokratickou tradici 1. republiky, v literatuře autoři reagují na válku a na porážku nehumánních silpo osvobození se hrály hry, které vznikly už za okupace (tendence jinotajů) JAN DRDA Hrátky s čertem –skrytý protifašistický význam, pohádka, vznikla za protektorátu (ale mohla se hrát až po válce) Dlaskabáty, hříšná ves 50. létapo komunistickém převratu v únoru 1948 – nastupuje k moci komunistická ideologie, kultura je znárodněna, je potlačena tvůrčí svoboda, osoby nevhodné jsou persekuoványje vytvářen ideologický tlak -> hry politicky motivované, v popředí je hledisko ideologické a ne estetickébudovatelská dramata jednoduchý děj, srozumitelný a přímočarý, postavy jsou třídně uvědomělé prototypy postav: černý x bílý – odpadá psychologizace postav zápletky – stará x mladá generace účel – agitační, snaha vyjádřit, jak je stávající režim skvělýkomedie (výsměch třídnímu nepříteli, oficiální optimismus)překlady sovětských dramat Miloslav Stehlík - Jarní hromobití – o združstevňování na vesnici Vojtěch Cach – Mostecká stávka zlatý věk – konec 50. let a 60. létatypickým prvkem je vznik divadel malých forem (protipól oficiálních scén, komorní prostředí – často např. hospodadivadla studiového typu – experimentální scény 70.let, další vývojová fáze divadel malých forem, od kabaretní orientace k činohře, autorský typ REDUTA(z antiky = místo zábavy) 1.scéna spojen s ní vznik tzv. text-appealů (=text pro diváka atraktivní, barvité vystoupení – scénky, písně, tance, vymazání hranice mezi jevištěm a divákem) Ivan Vyskočil (Motomrfóza), Jiří Suchý Divadlo na zábradlí založeno 1958, činohra i pantomima (Ladislav Fialka), Ivan Vyskočil a Ljuba Herrmannová významné inscenace- Kdyby tisíc klarinetů, Zahradní slavnost,uvedena i hra Čekání na Godota SEMAFOR (SEdm MAlých FORem) autorská vystoupení, 1.hra– Člověk z půdy (hudební komedie) - hudba podobná jazzu a swingu dvojice Suchý&Šlitr (po smrti Šlitra -> Jitka Molavcová), později Šimek&Grossman Rokoko– pražský reuviální soubor Nedivadlo Ivana Vyskočila– experimentální, bez rekvizit a kostýmů, hrátky se slovy (např.Haprdáns neboli HAmlet PRinc DÁNSký) brněnský souborHusa na provázku klauniáda, kabaret, pantomima, scénická otevřenost (hraje se kdekoliv – příroda, ulice), zapojení diváka F. Kocourek, Pecha, Polívka, Donutil Balada pro banditu (např.) Sklep konec 70. let, experiment, smysl pro dada a absurdno Milan Šteindler, Tomáš Vorel, David Vávra, Tomáš Hanák Bytové divadlo (70. a 80. léta 20. století) - hry zakázaných autorů byly inscenovány jako soukromá představení pro okruh nejbližších známých v domácím prostředí DALŠÍ AUTOŘI ČESKÝCH DRAMAT: od 2. pol. 50. let ustupuje budovatelské drama – objevují se i společenská, lyrická, modelová, absurdní dramata Václav Havel otec stavitel -> postavil Barrandov (ateliéry) Zahradní slavnost (Hugo Bludek, likviduje likvidační komisi),Vyrozumění (nahoře vymysleli nesmyslný jazyk -> úředníci se ho musí učit) 70. léta zakázán – ale bytové divadlo, psal jednoaktovky pro omezený počet herců, hry s Ferdinandem Vaňkem (autobiografické, protikomunistické) –Vernisáž, Audience Daniela FischerováHodina noci mezi psem a vlkem - je zde zobrazen Villon jako undergroundový básník Karel Steigerwald –Neapolská choroba – hra s absurdního divadla - tragikomedie o nebezpečí totality, o katastrofě, která změnila svět O AUTOROVI DIVADLO JÁRY CIMRMANA Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak + Jiří Šebánek, Miloň Čepelkapočátky v 60.letech – rozhlasový pořad – Nealkoholická vinárna U Pavouka Svěrák a Smoljak vytvářeli zdánlivé reportáže, které byly falešné -> mystifikace (divák měl odhalit vtip) zde poprvé padlo jméno Jára Cimrman (původně měl být řidič parního válce) – vyvinula se z něj postava zapomenutého českého géniapřelom 60. a 70. let – vznik divadla, které předstírá, že zkoumá vznik a život tohoto géniaJára Cimrman – začátek století, žil před WWI, polyhistorcharakteristická struktura 1. seminář (= něco jako vědecká přednáška) 2. vlastní hra INSCENACE: Akt– 1. hra, situační komedie o 3 mužích pozvaných k malíři (zjistí, že jsou jeho děti) Dlouhý, Široký a Krátkozraký,Vyšetřování ztráty třídní knihy, Hospoda na mýtince, Vražda v salónním coupé, Němý Bobeš, České nebe Ladislav Smoljak (1931-2010) chtěl studovat režii na DAMU, nakonec vystudoval pajdák (matika-fyzika) -> byl asistentem na UK, učil v Brandýse n. Labem, redaktor v Mladé frontě a jako scénárista a později režisér Filmového studia Barrandovspoluzakladatel DJC1998 – zakládá Studio Jára (uvedení hry Hymna aneb Urfidlovačka), poté přejmenoval divadelní scénu na Studio Láďa (po uvedení hry Fantom Realistického divadla Zdeňka Nejedlého)Malý Říjen(1999) – napsána pro Divadlo Na Zábradlí Zdeněk Svěrák (1936) vystudoval pajdák (literatura-český jazyk), byl učitelem na Žatecku, redaktorem Československého rozhlasu a scénáristou na Barrandověmimo L. Smoljaka spolupracoval i s Jaroslavem Uhlířem (písničky pro děti)držitel Českého lva za scénáře k filmům Kolja (1996 – udělen i Oscar), Vratné lahve -> režíroval je jeho synje autorem pohádek pro děti (Radovánky radovánky) a povídkové knihy pro dospěléPo strništi bos náměty a scénáře k filmům: Jáchyme, hoď ho do stroje

Témata, do kterých materiál patří