Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zdeněk Svěrák (1936)

  • vystudoval pajdák (literatura-český jazyk), byl učitelem na Žatecku, redaktorem Československého rozhlasu a scénáristou na Barrandově

  • mimo L. Smoljaka spolupracoval i s Jaroslavem Uhlířem (písničky pro děti)

  • držitel Českého lva za scénáře k filmům Kolja (1996 – udělen i Oscar), Vratné lahve -> režíroval je jeho syn

  • je autorem pohádek pro děti (Radovánky radovánky) a povídkové knihy pro dospělé Po strništi bos

  • náměty a scénáře k filmům: Jáchyme, hoď ho do stroje!; Marečku, podejte mi pero!; Na samotě u lesa; Jára Cimrman ležící, spící; Rozpuštěný a vypuštěný;…

O DÍLE

Literární druh – drama

Literární žánr – činohra

Jazykové prostředky – mísení spisovné a nespisovné češtiny, v promluvách Berana – angličtina, humor – situační, jazykový, vlastnosti postav

Další zpracování – úryvky ze hry použity ve filmu Nejistá sezóna

Hlavní postavy

  • Karel Němec – náčelník, do všeho se vrhá přímo, udržuje disciplínu

  • Vojtěch Šofr – lékárník, povídavý, lehce upádá do trudomyslnosti

  • Václav Poustka – pomocný učitel, přináší zábavu a znalosti, má povinnost vést deník

  • Varel Frištenský – potah, hloupý, ale tím přináší vtipné scény

  • Beran, McDonald

Děj

  1. ČÁST – ÚVODNÍ SEMINÁŘ

Začíná přednesem nově objevené Cimrmanovy básně “Školní brašnička”. Přednášející Brukner/Čepelka je několikrát vyrušen a nedaří se mu odrecitovat ji najednou. Smoljak/Svěrák začne při dokončení 4. sloky tleskat (myslí si, že byla poslední), plete se. Báseň je nakonec dorecitována.

Dále se hovoří o tom, že divadlo hledá novou “technickou sílu”. Dali inzerát do MF a přihlásilo se 9 uchazečů. Divadlo si je chce vyzkoušet (při představení na ně působí tréma, odhalí se jejich pravé schopnosti). Je uveden v pořadí pátý uchazeč – Roman Měcháček. Smoljak/Svěrák mu klade několik otázek, on však odpovídá velice stručně. Přistoupí k praktické zkoušce (vytáhne si otázku 16 b – začátek představení) a je simulována situace z vybrané zkušební otázky. Nejde otevřít opona a přichází technik (Kotek/Rumlena) a po krátkém zmapování situace oznamuje, že to nejde opravit. Přednáška je přesunuta před oponu. V tom se opona otevře.

Dále jsou rozebírány okolnosti, za kterých vznikla samotná hra (roebírá Hraběta/Wiegel).Cimrman přijal v hospodě nabídku vytvořit pro ples ledařů živý obraz „Češi na severním pólu“. Rozhodl se podniknout arktickou výpravu. Zde například podává svědectví o kmeni Eskymáků, kde má hlavní slovo žena. Dokonce mu večer paní domu na noc přivedla manžela. Osobně se také setkal se sněžným mužem. Srovnává ho s himalájským sněžným mužem. Sněžný člověk je samosnubný (nepotřebuje k rozmnožování partnera). Prý se dokonce i sám se sebou hádal jako staří manželé.

Témata, do kterých materiál patří