Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Funkční styly, slohové postupy a útvary

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (13.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

FUNKČNÍ STYLY, SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY

funkční styly (způsoby vyjadřování) se dělí podle:

- funkce, kterou plní

- účelu, za kterým jsou zpracovány

slohový útvar – určitý konkrétní, vyhraněný typ jazykového projevu

- uspořádán podle určitých pravidel, má své charakteristické rysy

- jednotlivé slohové útvary se liší slohovými postupy, formou zpracování (písemná x ústní), podle počtu mluvčích (monolog x dialog)

Prostě sdělovací funkční styl

- funkce je prostě sdělná - dorozumět se

- je to styl běžné komunikace

- projevy mají jednoduchou větnou stavbu

slohové útvary: zpráva, upozornění, rozmluva, vyprávění, jednoduchý popis

Odborný styl

- funkce je odborně sdělná

- neuplatňuje se citovost

- poskytuje hlubší odborné poučení

- požadavky: věcná správnost, objektivnost, úplnost, přesnost, přehlednost

- často se vyskytují termíny, jejich vysvětlení, citace z jiné literatury

- důkladná připravenost

dle míry odbornosti:

1. styl vědecký (teoretický) – výsledky vědeckého výzkumu, přesné poučení

2. prakticky odborný (administrativní) – používá se v úřední a obchodní oblasti

3. popularizační – zjednodušený, pro laiky, termíny jsou vysvětleny

Administrativní styl (též úřední nebo jednací)

- funkce je hospodářsko-správní

- převažuje písemná forma

- neutrální výrazy, bez emocí

- ustálená forma – urychlení komunikace, texty jsou jednoduché, rychle se zpracovávají

- objevují se klišé, fráze

- nejčastěji formou předtištěného formuláře

- přesnost, jednoznačnost, úplnost, pravdivost údajů

- osoba autora ustupuje do pozadí

slohové útvary: žádost, úřední dopis, životopis, posudek, formulář, poukázka, protokol, smlouva, objednávka

Publicistický styl (též žurnalistický nebo novinářský)

- styl hromadných sdělovacích prostředků (novin, rozhlasu, televize)

- cílem je informovat o aktuálních věcech, zapůsobit na adresáta, přesvědčit ho o něčem

- požadavky: všeobecná přístupnost, srozumitelnost

- pravdivost a přesvědčivost

- aktuálnost

- poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě

slohové útvary: zpráva, oznámení, inzerát, komentář, článek, recenze, nekrolog, úvodník, fejeton, interview

Umělecký styl

- především estetická funkce = vyvolání citového prožitku

- působí na rozum, na city a fantazii čtenáře – rozšiřování obzorů, poznání světa, pobavení, vžití se do osudů

- subjektivita autora

- umělecká literatura = beletrie = krásná literatura (poezie, próza, drama)

- využití všech forem národního jazyka

- jazyku se věnuje velká pozornost – poezie je navíc obohacena o zvukovou stránku

Slohové útvary jednotlivých funkčních stylů, slohové postupy

slohový postup = způsob podání a zpracování určitého tématu (např. řazení a rozvádění jednotlivých podtémat, výběr jazykových prostředků). Pro zpracování téhož tématu lze volit různé slohové postupy. V konkrétních projevech se mohou střídat nebo prolínat různé slohové postupy (např. v odborném textu se střídá postup popisný, výkladový a vyprávěcí)

Témata, do kterých materiál patří