Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jirásek Alois_Lucerna_divadelní tvorba

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Lucerna - Alois Jirásek – rozbor 2

MÍSTO A DOBA DĚJE:

Fiktivní místo, středověk

HLAVNÍ POSTAVY:

mlynář - hrdý, důstojný
kněžna - znuděná aristokratickým životem, hledá něco upřímnějšího a zajímavějšího, spravedlivá
Hanička - schovanka mlynáře, hodná
Zajíček - mládenec, který by se rád stal učitelem ve městě
vrchní - královský úředník, falešný
Michal - mlýnský hastrman
Klásková - rázná žena, podezírá svého manžela z nevěry

OBSAH:

Mlynář nemusí robotovat, není ale úplně svobodný. Symbolem jeho podřízenosti vůči knížatům je lucerna, se kterou je povinen svítit od mlýna k zámečku, kdykoli vrchnost poručí. U mlýna je stará, vzácná lípa, podle pověsti skrývající poklad, která pro mlynáře a jeho rod znamená velmi mnoho. Vrchnost rozhodla, že se lípa pokácí. Kněžna má navštívit vesnici a všichni připravují, jak ji uvítají. Mládenci, mezi nimi Zajíček, by ji chtěli zvlášť přivítat, ale není jim to umožněno. Zajíček by chtěl vyžádat od kněžny povolení učit ve městě, aby měl peníze na svatbu a život se svojí milou Dorničkou.
Pouze mlynář se zlobí na kněžnu kvůli lípě a nejde ani on ani jeho schovanka Hanička kněžnu uvítat. Kněžna se to dozví a chce mlynáře poznat. Poručí mu svítit jí cestou ze mlýna na zámek. Cestou si povídají a ona poznává v mlynáři čestného, správného a hrdého muže. Nabízí mu místo nějakého úředníka a podle ní lepší život. Ale mlynář odmítá. Má rád svůj život, mlýn, lípu a svoji schovanku Haničku. Hanička je pronásledována kněžninými služebníky, kteří ji chtějí odvézt, protože tvrdí, že je majetkem vrchnosti. Hanička běží do lesa za mlynářem a schovává se dovnitř lípy. Klásková se pere s hastrmanem a ten jí prozradí, že se kněžnini služebníci chystají pokácet lípu. Kněžna o tom neví. Klásková to poví mlynáři a kněžně. Všichni běží k lípě. Lípa i Hanička jsou zachráněny. Kněžna dá Zajíčkovi místo učitele a rozbíjí lucernu. Tím osvobodila mlynáře od poddanosti. Kněžna odjíždí zpět do nudy.

ZNAKY:

Dramatická báchorka

HLAVNÍ MYŠLENKA:

Autor chce vyjádřit, že důležité je být hrdý a nepoddávat se. Vyzdvihuje vesnického, charakterního člověka, který se nenechá jen tak porazit.

Témata, do kterých materiál patří