Kytice - Karel Jaromír Erben
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. nešťastná, neopětovaná láska, většinou končí tragicky – smrtí hl. postavy
9. lyrickoepické básně, balady
10. dva druhy romantismu – a) revoluční romantismus – proti společnosti
- b) romantismus rezignace – se vším se smířili
Kontrast: vina x trest, problematika mezilidských vztahů
Současníci: K.H.Mácha, František Palacký, Josef Jungman, Jan Kolár, Božena Němcová také hledala náměty na pohádky v lidovém folklóru,Karel Havlíček Borovský, František Ladislav Čelákovský, ze světových například Percy Bysshe Shelley,Michail Jurjevič Lermontov - Démon gruzíjská legenda, Národní obrození a generace národního divadla.
Romantismus: konec 18.stol. – zač.19.stol.
Předcházel preromantismus (cit, svoboda) a klasicismus (rozum, řád)
Není jen uměl.směrem, ale zabývá se také postojem člověka a životním pocitem (často používá jako estetický pojem, př.:To je krásný romantický..)
Znaky: cit, svoboda, vše spjaté s přírodou, touha, prostředí, nešťastný hrdina (končí tragicky a je často ztotožňován s autorem, hrdinové se snaží něčeho dosáhnout, ale když uz to mají nadosah, tak to nechtějí), tajemno a gotika (gotický = černý román – hrůza, tajemno, mohutné nezdobené stavby), PROTIKLADY
Vznik v Anglii, díky vzbouření se proti klasicismu (proti řádu) a sepjetí s přírodou (neporušená příroda, typický anglický trávník)
Návrat k přírodě, autobiografické rysy, revoluční postoje, proti racionalismu a klasicismu
Realismus: umělecký směr ve 2.pol.19.stol.
Pravdivé a věčné zachycení skutečnosti, popis bez přikrášlování
Zobrazení každodenního života
Uplatňuje se typizace postav – autor se snaží vystihnout typické, příznačné rysy lidí v hlavním hrdinovi
Hlavními žánry jsou román, povídka a drama
Všechny jazykové vrstvy
Realismus můžeme rozdělit na popisný (autor velmi přesně popíše tu dobu, ale nejde do hloubky, zato jde do mezilidských vztahů), kritický (vystupňování realismu, ukazuje vše přesně tak, jak to je) a naturalistický
Kompozice knihy:
13 balad ( původně 12 )
Balady ve sbírce jsou řazeny na základě společných znaků. Vždy první s poslední, druhá s předposlední atd.Paralelní kompozice.
Kytice a Věštkyně: Matka převtělená do mateřidoušky dává dětem naději a víru do budoucnosti, stejně jako věštkyně dává naději a víru v lepší budoucnost českého národa.
Polednice a Vodník: Trest přichází vyplnit nadpřirozená bytost. Postava matky se zde snaží uchránit své dítě, ale v polednici ho k sobě vine tak silně, že ho tím zahubí.Ve vodníkovi se matka snaží uchránit svou dceru, ale zahubí tím své vnouče. Míra trest velice převyšuje vinu. Záporná role nadpřirozených postav.
Poklad a Dceřina kletba: Hlavní vztah matky a dítěte. Matka zhřeší, morálně poklesne a od svého dítěte je vyšší mocí odloučena. Narušení vztahu mezi matkou a dítětem.